F1-sarjan strategiaryhmä julkaisi torstaina eilisen kokouksensa tuloksia. Pöydällä oli sääntömuutoksia tulevaisuuteen, mutta osa tulee käyttöön jo nyt.
Strategiaryhmä päätti yksimielisesti, että kuljettajien ajoapuvälineisiin tehdään rajoituksia. Muutoksilla kuljettaja kontrolloi täysin autoaan. Erityisesti muutoksia tulee lähtöihin. Sääntömuutos tulee voimaan jo tämän vuoden Belgian osakilpailusta alkaen, eli vanhalla säännöllä ajetaan vielä Britannian ja Unkarin gp:t.
Lisäksi strategiaryhmä päätti hakea Kansainvälisen Autoliiton moottoriurheiluneuvostolta muutosta voimayksikkörangaistuksiin. Tavoitteena on muuttaa rangaistusta niin, että voimayksikön osien vaihdosta seuraava lähtöruuturangaistus riittää, eikä päälle tule enää aikasakkoa. Aiemmin seurasi aikarangaistus, jos kuljettajaa ei voinut pudottaa lähtöruudukossa rangaistuksen kokonaismäärää.
Lisäksi päätettiin, että uusi moottoritoimittaja saa oikeuden käyttää viidennen voimayksikön. Sääntö asetettiin pätemään takautuvasti Hondalle, eli McLaren saa viidennen voimayksikön autoihinsa täksi kaudeksi. McLarenilta meni molempien kuljettajien kohdalta vanha raja yli jo edellisessä kisassa.
Moottorikehityksen tilanne arvioidaan läpikotaisin ennen ensi kautta.
Ensi kaudella tallit saavat suuremman valinnanvaran siihen, mitä rengasseoksia he käyttävät kisaviikonloppuina. Lisäksi kaudeksi 2017 haetaan nopeampia ja aggressiivisemman näköisiä autoja, joten muun muassa autojen leveyteen ja siipiin tulee muutoksia.
Tämän lisäksi aika-ajoon ja koko F1-viikonloppuun on suunnitteilla "useita jännittäviä ja innovatiivisia muutoksia".