Formula ykkösten tulevaisuutta miettivän Ross Brawnin mukaan moottoriosien halpeneminen ja yhdenmukaistaminen saattaisi vähentää tarvetta rangaista tiimejä nykyiseen tyyliin lähtöruuturangaistuksilla.
F1-sarja on saanut paljon negatiivista julkisuutta toistuvilla rangaistuksillaan, kun epäluotettavien hybrimoottorien hajoilut ovat tuoneet kuskeille jopa kymmenien ruutujen sanktiot useissa loppukauden kisoissa.
Tällä kaudella F1:ssä on Autosport-lehden mukaan jaettu jo 730 ruudun verran rangaistuksia. Kaiken lisäksi ensi kaudella käytettyjen voimayksiköiden enimmäismäärä putoaa neljästä kolmeen.
F1-sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivan FOM:in palkkalistoilla lajin tulevaisuutta tekniseltä puolelta miettivän Ross Brawnin mukaan lähtöruuturangaistuksia ei välttämättä tarvita jatkossa, jos sarjan omistajan Liberty Median ehdotus halvemmista moottoreista menee läpi.
Brawn laittaa uskonsa siihen, että yksinkertaisempien ja halvempien turbon ja hybridiosien myötä näiden osien määrän rajoittamiselle on vähemmän tarvetta. Tällöin rangaistuksia voisi jakaa lähinnä polttomoottorien enimmäismäärän ylityksistä.
– Jos menemme siihen suuntaan, että yhdenmukaistetun uuden turbon hinta olisi 2000-3000 dollaria, niin miksi silloin pitäisi edes huolehtia käytettyjen osien määrän rajoittamisesta? Brawn huomauttaa.
– Mutta kun turboahdin on kallis ja monimutkainen, kuten se on nyt, niin sen takia meillä on rajoitukset olemassa, hän jatkaa.
F1-sarjan moottorisäännöt muuttuvat vuonna 2021. Liberty Media on ehdottanut valmistajille, että lämpöenergiaa kierrättävästä MGU-H:sta luovuttaisiin kokonaan, jolloin turbosta tulisi yksinkertaisempi. Lisäksi osa hybridiosista, kuten akut ja elektroninen ohjausyksikkö yhdenmukaistettaisiin kaikille samanlaisiksi.
Yksi vaihtoehto on vähentää ylitykset valmistajien MM-pisteistä, mutta tätä pystyttäisiin hyödyntämään esimerkiksi niin, että tiimi ottaa ratkaisevassa vaiheessa kautta rangaistuksen piikkiinsä ja kuski saa uuden moottorin ilman henkilökohtaista rangaistusta.