Formula ykkösten strateginen työryhmä on jatkanut ideoiden pyörittelemistä sarjan tulevaisuuden parantamiseksi.
Kuuden suurimman F1-tallin, Kansainvälisen autoliiton FIA:n edustajan ja sarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoivan Bernie Ecclestonen muodostama ryhmä pitää saksalaisen Speedweek-lehden mukaan kiinni 1000 hevosvoiman autoista, jotka tulevat käyttöön vuonna 2017.
Autojen vauhtia pyritään lisäämään kasvattamalla downforcen ja diffuusorin merkitystä. Uutta Britannian GP:n alla järjestetyssä kokouksessa oli suunnitelma ohjaustehostimen kieltämisestä. Samalla kytkinpoljin palautettaisiin auton jalkatilaan. Uudistukset liittyvät näkemykseen, että F1-auton ajamisesta halutaan nykyistä vaikeampaa kuljettajille.
Strateginen työryhmä linjasi myös, ettei F1-sarja siirry 18-tuumaisiin vanteisiin, koska tämä pakottaisi tallit uusimaan myös jousituksen ja jarrut. Rengasvalmistaja Michelin on pitänyt vannekoon kasvattamista F1-paluunsa ehtona. Tällä hetkellä Pirelli on sarjan ainoa rengasvalmistaja. Vaikka työryhmä pitää kiinni 13 tuuman vannekoosta, renkaiden kokoa ollaan silti kasvattamassa aggressiivisemman ulkonäön takia.
Tapaamisen villein ehdotus oli kisaviikonlopun terävöittäminen aika-ajopäivänä lauantaina ajettavalla pikakisalla. Sunnuntain GP-startin lähtöjärjestys määräytyisi lauantain kisan perusteella.
Kokouksessa ryhmä päätti pitää kiinni polttoaineen virtauksen rajoittamisesta, mutta tankkauksia ei olla palauttamassa F1:iin. Ehdotus tuulitunnelien kieltämisestä on tyssäämässä suurten tallien vastustukseen. McLarenin Ron Dennis on ideasta raivoissaan.
– En voi hyväksyä sitä, että komitea päättää, mitä minulla saa olla tai mitä ei. Vastustan kaikkia sääntöjä, jotka estävät minua käyttämästä kilpailukykyä parantavia resurssejani, Dennis sanoo Independent-lehdelle.
– Olen ollut voittamassa 17 kuljettajien ja valmistajien maailmanmestaruutta. Tiedän, mitä pitää tehdä. Tässä kokouksessa näkyi kuitenkin käsittämätön kokemuksen puute. He tekevät ehdotuksia, jotka on hylätty jo seitsemän kertaa hyvästä syystä, Dennis sauhuaa.