Formula ykkösten strateginen työryhmä on päässyt yhteisymmärrykseen kaudella 2017 voimaan astuvista säännöistä koskien autojen aerodynaamista muotoilua.
Williamsin tekninen johtaja Pat Symonds kertoo Motorsport.comille, että kokouksessa kuultiin soraääniä, mutta tällä hetkellä pöydällä on suunnitelma, jonka sekä strateginen työryhmä että F1-komissio hyväksyvät.
Abu Dhabin GP sunnuntaina suorana MTV Maxin ja Katsomon lisäksi myös MTV3:lla kello 14.55 alkaen. Ennakkotunnelmat jo klo 13.30.
Kansainvälinen autoliitto FIA ja kaupallisia oikeuksia hallinnoiva FOM ovat pyytäneet talleilta suunnitelmaa, jonka avulla kierrosajoista saataisiin nopeampia ja ajamisesta haastavampaa kuljettajille.
Tallien esitys pohjautui pitkälti Red Bullin tekemään suunnitelmaan.
– Siinä päädyttiin isompaan diffuusoriin, leveämpään etusiipeen ja minusta aika vetoavaan muotoiluun, Symonds sanoo.
– Siinä on vähän retroa, mutta strategisen ryhmän tehtävänä oli tehdä autoista nopeampia ja parantaa tyyliä. Olemme mielestäni onnistuneet niissä.
Symondsin mukaan uudet aerosäännöt antavat talleille paljon mahdollisuuksia parantaa suorituskykyään. Kisojen jännityksen lisäämiseksi on vielä ratkaistava, miten hyvän downforcen omaavat autot pysyisivät muiden tavoitettavissa.
Uudet aerodynaamiset säännöt ovat riippuvaisia siitä, minkä kokoisia renkaita Pirelli jatkossa valmistaa. Alustavan suunnitelman mukaan takarenkaat ovat levenemässä muutamalla sentillä 400 millimetriin.