Tänä viikonloppuna käynnistyvän uuden F1-kauden isoin uudistus liittyy autojen turvallisuuteen. Jokaista autoa koristaa Halo-turvakaari, joka on herättänyt kovasti porua.
MAINOS
Australian F1-viikonloppu
C Morella!Sunnuntai: Australian GP klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00!
Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
C Moren F1-studiossa perattiin asiaa Tomi Tuomisen, Ossi Oikarisen ja Mika Salon toimesta.
– Halo-kaari kestää 12 000 kiloa painoa, eikä se anna periksi. Täten se pystyy ottamaan renkaan energian vastaan, mikä kautta se suojaa kuljettajaa, Oikarinen käy läpi uudistusta.
Sekä Oikarinen ja Salo puhuivat siitä, miten Halolla estetään pyörien irtoamisista johtuneita loukkaantumisia.
– Rumahan tuo on, ainakin mun mielestä, Salo naurahtaa.
– Aika nopeasti noihin uusiin juttuihin tottuu. Loppuvuodesta sitä ei huomaa enää kukaan. Kaikki turvallisuus on hyvästä ja tuon eteen on tehty paljon töitä FIA:n puolesta. Nämä autot tulevat muuttumaan vielä paljon tulevien vuosien aikana, koska autoja pitää saada turvallisemmaksi, Salo miettii.
Mercedeksen suomalaiskuskin Valtteri Bottaksen mukaan Haloa ei kunnolla enää edes huomaa auton sisällä.
– Siellä se on ihan ok. Toki ehkä ulkoapäin se näyttää vielä hassulta, mutta kyllä siihen kaikki tottuvat, Bottas miettii.