Omalla F1-urallaan erittäin vakavan onnettomuuden kokenut Mika Häkkinen kannattaa varauksetta sarjaan ensi kaudeksi tulevaa Halo-turvakaarta.
MAINOS
Abu Dhabin F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Abu Dhabin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Sarjan kärkikuskeista eteenkin MM-voiton varmistanut Lewis Hamilton suhtautui torstain lehdistötilaisuudessa erittäin kriittisesti siihen faktaan, että viikonlopun Abu Dhabin kisa on tätä menoa viimeinen, jossa kiistelty turvakaari ei ole käytössä.
– Tämä on viimeinen kisa sillä aikakaudella, jossa autot näyttävät hyvältä. Tästä eteenpäin se on pelkkää alamäkeä sen suhteen, Hamilton masenteli.
Häkkinen ottaa asiaan kantaa blogissaan. Hänen oma onnettomuutensa Adelaidessa vuonna 1995 johti merkittävään muutokseen F1-sarjan turvallisuudessa, joten suomalaismestari liputtaa tämänkin uudistuksen puolesta.
– Kuljettajien turvallisuus on minulle tärkeää, ja jos halo lisää turvallisuutta, tuen sitä sataprosenttisesti, Häkkinen sanoo Unibetin blogissaan.
– Olen varma, että FIA on tehnyt huolellisesti tarvittavat testit varmistaakseen, että halo parantaa turvallisuutta kaikissa olosuhteissa. Sen takia on täysin perusteltua, että halo lisätään autoihin kuljettajien turvallisuuden lisäämiseksi, hän jatkaa.
Haloa on arvosteltu nimenomaan ulkonäkösyistä, mutta myös sen kykyä torjua kaikkia lentäviä esineitä on epäilty. Häkkinen vetoaa muutosta kritisoiviin ihmisiin tunteisiin vetoavalla vertauksella.
– Itse käyttäisin seuraavaa vertausta: jos asettaa lapsensa polkupyörän satulaan ja tietää, että saatavilla on kypärä, se laitetaan lapsen päähän. Lapsen haluaa palaavan kotiin turvallisesti. Kypärää ei laiteta syrjään ajatellen, että ennen sellaista ei ollut, joten enpä välitä turvallisuudesta nytkään, Häkkinen toteaa.
Kaksinkertainen F1-mestari toteaa, että jos turvallisuuden lisääntyminen saa kuskin painamaan kovempaa pienemmällä riskillä, se parantaa myös kilvanajoa.
– Tulemme yhä näkemään isoja onnettomuuksia ja hiilikuidun paloja ilmassa sekä saamaan paljon puhuttavaa. Mutta ainakin kuljettaja voi palata kotiin perheensä luo. Jos se ei ole riittävän hyvä syy ottaa halo käyttöön, en tiedä mikä on, Häkkinen linjaa.