Kansainvälinen Autoliitto FIA tiukentaa valvontaansa moottorisäätöjen suhteen. Epäilyksenä on, että tallit yrittävät tuottaa pakokaasuilla aerodynaamista etua.
FIA:n tekninen pomo, entinen Ferrarin pääsuunnittelija, Nikolas Tombazis lähetti talleille kirjeen, jossa hän teki selväksi, että moottoriasetuksia ja pakokaasuvirtoja suitsitaan entistä tarkemmin tämän viikon Bakun GP:stä lähtien.
Ylälaidan videolla Bakun viime vuoden osakilpailun huippuhetket. Ja niitähän riitti.
Pakokaasun käyttäminen takasiiven virtausten auttamiseksi on ollut puheenaihe jo talvitesteistä lähtien. Tuolloin silmät kiinnittyivät Renault-autojen pakoputkien suuntaamiseen. Lisäksi Sebastian Vettelin ratista bongattu kolmas "kytkin" on herättänyt epäilyksiä siitä, että Ferrari yrittäisi myös käyttää pakokaasuja hyödykseen.
LUE MYÖS: Mitä tekee Vettelin ratin mystinen lisävipu? Tässä valistuneita arvioita
MAINOS
Azerbaidzhanin F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 10.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Azerbaidzhanin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Pakokaasun käyttäminen takasiiven aerodynamiikan parantamiseksi on tiukasti rajattua säännöissä. Teoriassa moottoriasetuksilla ja -kartoilla voi esimerkiksi jarrutustilanteissa säätää kaasuläppiä hieman auki, jolloin moottori pyörii ja tuottaa ilmavirtausta takasiivelle.
– Emme hyväksy moottoriasetuksia, jotka on suunniteltu erityisesti lisäämään pakokaasuvirtauksia mutkissa, Tombazis toteaa kirjeessä.
Tombazis tähdentää, että että kielletyt moottoriasetukset liittyvät joko pakokaasun johtamiseen sylintereiden lävitse tai ohittamalla turboahtimen.
– Että pakokaasuvirtauksia tuottavat moottoriasetukset ovat hyväksyttyjä, niiden täytyy olla aidosti voimayksikön suorituskykyä tai luotettavuutta parantavia, eikä niiden tule luoda vain lisää pakokaasuvirtaa, Tombazis linjaa.
Tombazis myöntää kirjeessään, että sääntöihin on todella vaikeaa kirjoittaa vedenpitävää pykälää. Tämän vuoksi FIA valvoo moottoriasetuksia tapauskohtaisesti.
Hän kirjoittaa, että tallien variaatioissa sijoittaa pakoputkia ei ole tällä hetkellä ongelmia. Pakoputken voi sijoittaa siten, että siitä on mahdollisimman suuri hyöty virtausten ohjaamisessa, kunhan sijoittelu on tehty sääntöjen puitteissa.
F1-sääntöjen laatijat ovat joutuneet muutaman vuoden tauon jälkeen uusiin ongelmiin pakokaasuvirtausten kanssa, kun viime kaudeksi muuttuneet säännöt toivat takasiipiä selvästi aiempaa alemmas.
FIA aikoo tiukentaa sääntöjä ensi kaudeksi. Nyt lähetetty ukaasi antaa kuitenkin selkeän viestin tiukemmasta valvonnasta.