Renault-tallin pakoputkiratkaisu on herättänyt Kansainvälisen autoliiton FIA:n mielenkiinnon, kun jo kertaalleen F1-säännöissä estetty keino downforcen lisäämiseksi on tehnyt yllätyspaluun.
Videolla C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen esittelee grafiikan avulla Renault'n kiistellyn pakoputken toimintaa.
FIA kielsi tiimejä käyttämästä pakokaasua takasiipeen ohjaavia diffuusoreja jo kaudella 2011, minkä jälkeen sääntöä tilkittiin uudelleen vuonna 2014 ohjelmistopuolen tarkennuksella.
Renault on kuitenkin onnistunut kiertämään sääntöä ja suunnittelemaan pakoputken, joka täyttää määräyksen maksimissaan viiden asteen kulmaan taivutetusta pakoputkesta, mutta pystyy silti suuntaamaan pakokaasut ylös takasiiven tehon parantamiseksi.
LUE MYÖS: Mercedeksen salaisuus paljastui? ”Diiva” kuriin uudenlaisella ratkaisulla
C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen taustoitti viime viikonlopun F1-lähetyksessä Renault’n keskustelua herättänyttä keinoa.
– On sanottu, ettei näin saa tehdä, koska tämähän kiellettiin tavallaan aikanaan. FIA tarkastaa nyt tiimien moottorikartat ja koetetaan estää se, että pakokaasu alettaisiin taas käyttää downforcen luomiseen, Oikarinen kertoo.
– Luulen, että ensi vuonna nähdään se sääntömuutos, että pakoputken pitää olla vaakatasossa ja sen pitää tulla ulos takasiiven takaa.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Yli vuosikymmenen F1-insinöörinä työskennellyt Oikarinen tietää, että toimintatapa on varsin tuttua perustyötä: säännöissä kiellettyä asiaa tulkitaan sen kautta, mitä kyseinen kirjaus ei kiellä.
– He löysivät taas uuden porsaanreiän, mutta tämähän on formula ykkösissä se insinöörien homma, että luetaan sääntökirjaa kuin piru raamattua ja yritetään löytää jokainen pieni yksityiskohta sieltä, Oikarinen hymyilee.
LUE MYÖS: F1-asiantuntija Oikarinen valaisee imuavun hyötyä videolla – "Katso tuota nopeuseroa"