Yksinkertaisemmat moottorisäännöt ja lämpöenergiaa kierrättävän MGU-H-komponentin poistaminen ovat elinehtoja uusien moottorivalmistajien saamiseksi formula ykkösiin, linjaavat sarjaan tyrkyllä olevien Ilmorin ja Cosworthin edustajat BBC:n haastattelussa.
F1-perinteitä omaavat Ilmor ja Cosworth istuivat viime viikolla samassa pöydässä nykyisten moottorivalmistajien ja muutaman liittymistä kartoittavan yhtiön kanssa Kansainvälisen autoliiton FIA:n kokouksessa, jossa vedettiin suuntaviivoja vuoden 2021 sääntömuutoksia.
Paikalla olivat myös Volkswagen-konsernin, Aston Martinin, italialaisen Magneti Marellin sekä itävaltalaisen AVL:n edustajat. Näistä VW on yhdistetty Porsche-brändillään Red Bullin tulevaisuuden yhteistyökumppaniksi. Aston Martin on jo nyt Red Bullin pääsponsori.
BBC:n haastattelussa Ilmorin toimitusjohtaja Steve Miller ja vuonna 2013 F1:stä lähteneen Cosworthin kollega Bruce Wood linjaavat, että F1:n kaupalliset oikeudet omistavan Liberty Median ehdotus sääntömuutoksista voisi avata oven uusille tekijöille.
– Avainasia on, että kenen tahansa uuden tulijan pitäisi käyttää paljon, paljon vähemmän rahaa, Wood sanoo.
Liberty on ehdottanut nykyisillä V6-hybridimoottoreilla jatkamista, mutta voimayksiköistä karsittaisiin pois paketin vaikein osa, lämpöenergiaa kierrättävä MGU-H, ja annettaisiin entistä enemmän painoarvoa kineettistä energiaa hyödyntävälle MGU-K-yksikölle.
Lisäksi osa hybridimoottorin palasista, kuten akku ja elektroninen ohjausyksikkö, standardoitaisiin kaikille talleille samanlaisiksi. Näistä varsinkin viimeinen ehdotus on ollut nykyisten neljän moottorivalmistajan hampaissa.
Ilmorin ja Cosworthin mukaan Mercedeksen, Ferrarin ja Renault'n huoli valta-aseman nopeasta romahtamisesta olisi turha, sillä pienet yhtiöt eivät pystyisi haastamaan näitä edes tasoitusta saamalla – ellei tueksi saada jotain keskitason autotehdasta.
– Ei se minusta tasoittaisi pelikenttää. (Nykyisillä valmistajilla) on satoja ellei tuhansia valtavan älykkäitä ihmisiä töissä tämän parissa. Se, minkä se saisi aikaan, olisi voittojen pienentyminen, Wood sanoo.
– Siinä missä nykyinen ero menestyvien ja vähemmän menestyvien tallien välillä on 5-10 prosenttia, näillä sääntöehdotuksilla eroavaisuudet olivat ehkä yhden prosentin luokkaa, hän ennustaa.
Millerin mukaan ainoa tapa houkutella uusia tekijöitä mukaan, on karsia yliteknistä tuotekehitystä, jonka kelkkaan on tällä hetkellä mahdotonta hypätä.
– Jos he saavat aikaan harkitun näkemyksen siitä, mitä vaatii saada enemmän valmistajia mukaan, niin tältä pohjalta se onnistuu helposti. He ovat mielestäni menossa oikeaan suuntaan, Cosworth-pomo sanoo.