Tänä vuonna Mercedeksen moottoriperheeseen palanneen McLaren-tallin toimitusjohtaja Zak Brown haluaa purkaa viime vuosikymmeninä yleistyneen vallan keskittymisen isoille valmistajille.
McLaren on yksi lajin suurista toimijoista, mutta se on tehdastiimeistä poiketen joutunut elämään ostomoottoreiden varassa viime vuodet.
LUE MYÖS: Yllätyskäänne F1-kiistassa: Oikeustoimilla uhkaillut talli vetäytyi – kiusalliset paljastukset osoittivatkin kovat väitteet perättömiksi
Hondalta lähdettyään vuoden 2018 lopuksi McLaren ajoi ensin Renault’n koneilla ennen siirtymistään täksi kaudeksi Mercedeksen asiakkaaksi.
Toimitusjohtaja Brownin silmään on pistänyt perinteeksi muodostunut tapa, jonka mukaan isojen valmistajien – etenkin Mercedeksen ja Ferrarin asiakkaat noudattavat F1-sarjan päätöksenteossa orjallisesti isäntiensä toiveita.
F1-komission päätöksenteossa muutokset vaativat selvän määräenemmistön taakseen. Kaikilla kymmenellä tiimillä on jokaisella yksi ääni, minkä lisäksi Kansainvälisellä autoliitolla FIA:lla ja F1-sarjalla on ääniä kymmenen kummallakin. Jotta nopea uudistus voi edetä toteutukseen, 30 äänestä sen takana täytyy olla 28.
Näin esimerkiksi Mercedes pystyy estämään uudistukset, jos se saa äänestyksessä tuekseen asiakastallinsa Williamsin ja Aston Martinin. Ferrarilla on sama tilanne Haasin ja Alfa Romeon kanssa. Brownilla on asiaan ratkaisu, joka lisäisi hänen mielestään asiakastiimien vapautta.
– Tallien välisten suhteiden lisääntyminen on muodostunut epäterveeksi lajillemme, hän huomauttaa pitkässä kirjoituksessaan McLarenin tiedotteessa.
– Nykyään päätökset lajin tulevaisuudesta voidaan pysäyttää vähemmistön äänin. On ollut jopa tapauksia, joissa asiakastiimi on äänestänyt isomman kumppanin puolesta omaa etuaan vastaan.
– Tämä ei ole urheilua. Tässä ei aseta faneja etusijalle. Tilanteeseen pitää puuttua, joten ehdotamme salaista lippuäänestystä kaikkiin F1-komission kokouksiin välittömästi, Brown kertoo.
Brown oli yksi voimakkaimmin nyt käyttöön tulevan budjettikaton kannattajista.
Kisojen määrää voisi karsia
Brown otti kirjoituksessaan myös voimakkaasti kantaa kestävän kehityksen ja tasa-arvon edistämiseksi lajin parissa.
Hän olisi myös halukas karsimaan kisojen määrää noin 20 osakilpailuun. Kisoja tulisi kierrättää enemmän.
– Olisi parempi, jos meillä oli noin 25 markkina-aluetta, joista noin 15 olisivat kiinteitä, jokavuotisia kisoja. Sitten loput viisi jaettaisiin eri kisapaikoille kiertävällä systeemillä, Brown ehdotti.
– Vertauksensa voi sanoa, että (amerikkalaisen jalkapallon) NFL-joukkueet pelaavat vain 17 runkosarjaottelua neljän kuukauden ajanjaksolla, mutta laji on silti yksi arvokkaimmista urheilutuotteista maailmassa. Volyymi ei siis automaattisesti tuo menestystä, Brown muistutti.