Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff painottaa, ettei Italian F1-kisan jälkeisessä tutkinnassa ollut kyse sääntöjen kiertämisestä, vaan epäselvistä mittauskäytännöistä.
Ylivoimaiseen voittoon Monzassa ajaneen Lewis Hamiltonin ja kisan kolmossijalta keskeyttäneen Nico Rosbergin vasempien takarenkaiden ilmanpaineet osoittautuivat lähtötarkistuksessa liian mataliksi, mutta tuomaristo otti asian tutkintaansa vasta kisan jälkeen.
Hamilton sai kuitenkin pitää voittonsa, koska Kansainvälinen autoliitto FIA totesi rengaspaineiden olleen sallituissa rajoissa varikolta lähtiessä.
Wolffin mukaan Mercedes kuuli mittaustuloksista 15 minuuttia ennen kisan loppua. Talli käski rangaistusten pelossa Hamiltonia repimään lisää eroa toisena ajaneeseen Ferrarin Sebastian Vetteliin.
– Renkaiden ilmanpaineet tarkistetaan, kun renkaat laitetaan kiinni autoon. Tämä on käytäntönä tällä hetkellä, mutta ilmeisesti "milloin" pitää määritellä tulevaisuudessa, Wolff näpäyttää FIA:a.
Mercedes ei saanut lähtöruudukossa mitään tietoa FIA:n mittaustuloksista, joten korjaavia liikkeitä ei voitu tehdä ennen kisaa.
Wolff raivostuu ajatuksesta, että talli olisi tietoisesti käyttänyt mittausmenetelmiä hyväkseen nostamalla ilmanpaineet juuri sallitulle tasolle varikolla, mutta antanut sitten jäähtymisen pudottaa paineet starttiin mennessä. Matalammat rengaspaineet nimittäin pienentävät myös renkaiden kulumaa.
– Mutta miksi sitten tekisit niin vain yhdelle renkaalle? Wolff viittaa vasemmasta takarenkaasta saatuihin arvoihin.
– Olemme Span (rengasräjähdysten) jälkeen tehneet tiivisti töitä Pirellin kanssa tehdäksemme renkaat turvallisiksi ja tekisimme nyt jotain noin naurettavaa? Ja miksi vain toiseen autoon? Tuo ei ole kyynistä – se on paskapuhetta! Wolff tokaisee.
FIA teki lähtöruudukossa pistokokeen vain Mercedeksen ja Ferrarin autoihin. Ferrarin luvut näyttivät sallittuja arvoja. Hamiltonin vasemman takarenkaan paine jäi vain 0,02 baria alle Pirellin asettaman alarajan 1,34 baria. Rosbergin kohdalla mittari näytti 0,08 barin alitusta.
Lähde: F1.com