Kansainvälinen autoliitto FIA on tehnyt uuden linjauksen formula ykkösten rengassääntöjen kiertämisen vaikeuttamiseksi.
FIA aloitti toimenpiteet sen jälkeen, kun sen tietoon tuli useita tapoja, joilla tallit ovat pyrkineet pudottamaan ilmanpaineita alle rengasvalmistaja Pirellin asettaman alarajan.
Yksi Autosport-lehden tietoon tulleista huijauskeinoista on ollut jarrujen kuumentaminen, jonka avulla lämpö on kulkeutunut vanteen kautta renkaaseen ja nostanut sitä kautta ilmanpainetta sallittuihin arvoihin. Näin ollen mitattaessa lukemat ovat olleet sallituissa rajoissa, mutta radalla ne ovat pudonneet radikaalisti.
FIA lähestyi perjantain harjoituksissa talleja kirjeellä, jossa sääntötulkinta linjattiin uusiksi.
– Pirellin jokaiseen kisaan antama renkaiden minimilähtöpaine tarkistetaan aina ennen pyörien sovittamista autoon. Nämä tarkistukset tehdään uusiin renkaisiin tai edellisessä sessiossa käytettyihin renkaisiin, FIA tiedotti.
Sama toimenpide tehdään myös lähtösuoralla ennen kisan alkua. Jokaisessa tarkastuksessa on oltava läsnä myös Pirellin rengasinsinööri. Toimenpiteen aikana ilmaa ei saa päästää pois renkaista, mutta sitä saa halutessaan lisätä.