F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli on tiukentanut rengaspaineiden raja-arvoja Singaporen ja Japanin kisoihin, kertoo saksalaislehti Auto Motor und Sport.
Pirellin ja Kansainvälisen autoliiton FIA:n eri aikoihin ennen kisan alkua tekemät mittaustulokset aiheuttivat ison selkkauksen kaksi viikkoa sitten ajetussa Italian GP:ssä.
Mercedes-tallin kummankin auton vasemman takarenkaan ilmanpaineet osoittivat Pirellin varikolla tekemän mittauksen mukaan sallittuja arvoja, mutta FIA:n mittaus lähtösuoralla muutamaa minuuttia myöhemmin todisti paineiden olleen sallitun raja-arvon alapuolella.
Lehden mukaan Pirelli on nostanut Singaporen rengaspaineiden alarajaa viime vuoden noin 1,1 barista eturenkaiden 1,24 bariin ja takarenkaiden 1,17 bariin.
Viikon kuluttua ajettava kisa Japanin Suzukassa on renkaille sarjan armottomimmasta päästä ja sielläkin ilmanpaineen alarajaa on nostettu. Suzukassa eturenkaissa on oltava 1,48 barin ja takarenkaissa 1,41 barin ilmanpaineet.
Tallit pyrkivät ajamaan mahdollisimman alhaisilla paineilla minimoidakseen renkaiden kuluman. Liian alhaiset paineet kuitenkin altistavat renkaat vaaratilanteille.