F1-sarjan rengasvalmistaja Pirelli on määrännyt talleja nostamaan Yhdysvaltain GP:ssä käytettävien renkaiden ilmanpaineita vain hieman ennen kilpailua, uutisoi Motorsport.com.
Pirelli nosti ilmanpaineiden alarajaa 1,38 barista 1,48:aan. Ilmoitus tuli tiimeille vasta lauantain aika-ajojen jälkeen.
Pirelli oli huomannut lauantain harjoituksissa ja aika-ajoissa, että takarenkaat kärsivät Austinissa odotettua enemmän. Pirellin urheilujohtaja Mario Isola uskoo, ettei 0,1 barin muutoksella ole suurtakaan vaikutusta auton balanssiin, mutta C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen on toista mieltä.
– Kymmenysosabarin paineen nosto ei tietysti tunnu isolta numerolta, mutta F1-autossa se on paljon, ja tämä vaikeuttaa myös auton säätöjen tekemistä, koska kun takarenkaan painetta nostetaan, autosta tulee yliohjaavampi ja se tarkoittaa myös sitä, että takarenkaiden kestävyyden kanssa saa olla vähän varovaisempi, Oikarinen kertoo.
Tallit olivat tätä ennen keränneet sateisen perjantain jälkeen vähäistä tarjolla ollutta informaatiota eri ilmanpaineilla kuin millä kisa viedään lopulta läpi.