Renault'n F1-tallille langetettiin Portugalin GP:n toisten harjoitusten jälkeen varoitus rikkeestä, joka ei ole järin yleinen.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Portugalin GP suorana 23.-25.10.
La: 3. harjoitukset klo 12.55, ennakkotunnelmat klo 15.00, aika-ajot klo 15.55
Su: ennakkotunnelmat klo 14.00, Portugalin GP klo 15.05Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Max Verstappenilta ala-arvoinen purkaus tutkintaan päätyneen kolarin jälkeen – seisoo sanojensa takana: "Ei ole minun ongelmani"
LUE MYÖS: F1-kuskille tuli kiire nousta palavasta autosta, harjoitukset keskeytettiin – "Tulee olemaan iso vaurio"
Kaikki tallit oli velvoitettu ajamaan toisten harjoitusten ensimmäiset 30 minuuttia rengastestiä Pirellille.
Pirelli oli tuonut Portugaliin prototyyppirenkaita, jotka otetaan mahdollisesti käyttöön ensi kaudella.
Jokaiselle tallille annettiin kolme rengassettiä, mutta tallit eivät tienneet, minkälaista seosta mikäkin setti oli. Kolmesta setistä kaksi annettiin tallin toiselle kuljettajalle, yksi toiselle.
Renault'lla kaksi settiä annettiin Daniel Ricciardolle, mutta australialaiskuljettajan mekaanikoille sattui niiden kanssa virhe.
Mekaanikot sekoittivat vasemmat eturenkaat keskenään niin, että Ricciardon autossa oli kerrallaan kiinni kolme rengasta (oikea eturengas, oikea takarengas ja vasen takarengas) yhdestä setistä ja vasen eturengas oli siitä toisesta setistä.
FIAn kilpailusääntöjen mukaan autoissa on käytettävä täydellisiä settejä, joten tekninen delegaatti Jo Bauer raportoi rikkeen tuomaristolle.
Renault selvisi tapauksesta varoituksella, sillä väärien prototyyppirenkaiden käyttäminen ei tuottanut tallille minkäänlaista urheilullista etua. Pirellin kohdalla Ricciardon väärillä renkailla ajamat testikierrokset osoittautuivat kuitenkin hyödyttömiksi.
Pirellin on määrä tehdä päätös mahdollisista uusista rengasseoksista marraskuun alkuun mennessä. Mikäli seoksia ei muuteta, ensi kausi on kolmas peräkkäinen, kun käytössä on nykyiset rengasseokset.
Seoksien uusimisella pyritään siihen, että renkaiden ilmanpainetta voitaisiin laskea, jolloin renkaat eivät ylikuumenisi niin helposti kuin nykyään.
Autojen aerodynaamista kuormaa on tarkoitus keventää ensi kaudeksi noin 10 prosentilla. Pirellin mukaan kuorma on kasvanut kaksinkertaiseksi siitä, mitä se oli vuonna 2011, kun he aloittivat F1:n ainoana rengasvalmistajana.