Useat kuljettajat ilmaisivat perjantaina tyytymättömyytensä Pirellin uusiin, ensi vuonna käyttöön otettaviin renkaisiin. Mercedeksen tallipäällikön Toto Wolffin mukaan vaihtoehtoa ei kuitenkaan ole.
LUE MYÖS: F1-kuljettajilta täystyrmäys rengasvalmistaja Pirellille – Hamilton ja Vettel laukoivat kovaa tekstiä: "Jos tuo on parasta, mihin he pystyvät..."
LUE MYÖS: Nytkö alkaa tapahtua? F1:n halutuimmalle paikalle ehdolla oleva kuljettaja järjestää lehdistötilaisuuden
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Bahrainin GP suorana 27.–29.11.
La: aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Bahrainin GP klo 16.10, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Pirelli uusii renkaansa ensimmäisen kerran sitten vuoden 2019. Seokset pysyvät ensi vuonnakin samoina, mutta renkaiden rakennetta muutetaan niin, että renkaista tulee nykyistä kestävämpiä.
Tällä kaudella on nähty useita rengasrikkoja. Lewis Hamiltonin, Valtteri Bottaksen ja Daniil Kvjatin renkaat pettivät Silverstonessa, Lance Strollin rengas Mugellossa ja Max Verstappenin rengas Imolassa.
Wolffin mukaan uuden renkaan ei ole tarkoitus olla yhtä nopea kuin nykyisen, mutta sen pitäisi olla turvallisempi.
– Meidän täytyy välttää sellaiset onnettomuudet, joita tänä vuonna on nähty, ja siksi meidän täytyy tukea Pirelliä. Nykyautot tuottavat enemmän downforcea kuin koskaan osattiin ajatella, ja se on vain kasvanut vuosi vuodelta. Pirellin täytyy reagoida, Wolff sanoi motorsport.comin mukaan.
– Strollin onnettomuus Mugellossa oli ainakin todella pelottava. Tuote, joka on nykyistä lujempaa tekoa ja sitä kautta painavampi, on ainoa ratkaisu. Pirelli vain toteuttaa heille esitettyjä toiveita. Turvallisuuden täytyy tulla ensin.
Wolff on Pirellin F1-pomon Mario Isolan kanssa samaa mieltä siitä, että kuljettajatkin hyväksyvät uudet renkaat päästessään ajamaan autolla, joka on säädetty niiden eikä nykyrenkaiden mukaan.
– Kuljettajien näkökulma on ymmärrettävä. Kun autoon kiinnitetään nykyrenkaiden jälkeen renkaat, jotka ovat nykyistä painavampia ja joissa on nykyistä vähemmän pitoa, reaktio on negatiivinen. Mutta autoja ei ole tehty näille renkaille.
Kuljettajille annettiin perjantaina käyttöön kaksi ensi vuoden rengassarjaa. Uusilla renkailla piti ajaa vähintään kuuden kierroksen ajan, ja vähintään toista settiä piti käyttää toisissa harjoituksissa.