Ferrari kertoo aloittaneensa uusien autokonseptien kaavailun havaittuaan, että sen nykyinen F1-auto ei mekaanisilta ja aerodynaamisilta ominaisuuksiltaan vastaa Pirellin tämän kauden renkaiden vaatimuksia.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Monacon GP suorana 23.-26.5.
To: 1. harjoitukset klo 11.55,
2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Monacon GP klo 16.10, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Ferrarille povataan suuria vaikeuksia – "Ainoa mahdollisuus on siinä, jos ukkoylijumala iskee salaman sinne"
Tallipäällikkö Mattia Binotto tunnusti kauden viiden osakilpailun, Espanjan GP:n jälkeen, että syy Ferrarin jäämiseen Mercedeksen vauhdista saattaa johtua kauteen valitusta vääränlaisesta lähestymistavasta auton suunnittelussa.
Ferrari toi talvitesteihin auton, jossa ilmavirtaa pyrittiin viemään eturenkaiden ulkopuolelle, kun taas Mercedes luotti renkaan yli kylkeä pitkin lähtevään virtaukseen ja voimakkaampaan downforceen. Asia ei ratkea pelkällä etusiiven uusimisella, sillä F1-auton aerodynamiikka muodostuu koko paketin yhteensopivuudesta.
Binotto vahvisti Monacoon tultaessa, että pienten viilausten lisäksi Ferrarilla on rakenteilla kokonaan uusia autokonsepteja. Pirellin ohuemman pintakerroksen renkaat ovat osoittautuneet Ferrarille vaikeiksi.
– Viime viikon testeissä Barcelonassa sekä Maranellossa tehdyissä analyyseissa vahvistui se, kuinka paljon tämän vuoden renkaat, jotka poikkeavat hyvin paljon vuoden 2018 renkaista, vaativat erilaista mekaanista ja aerodynaamista säätöä toimiakseen kunnolla, Binotto kommentoi Motorsport.comin mukaan.
Viime kaudella vain osassa kauden kisoista käytössä olleet ohuemman pintakerroksen renkaat osoittautuivat tuolloin varsin sopiviksi Mercedeksen autolle. Pirellin päätös ottaa renkaat käyttöön kaikissa tämän kauden kisoissa, herätti vastalauseita kilpailijoissa.
Mediatietojen mukaan Ferrarilla pidettiin viime viikolla ylimääräinen kokous F1-tallin suunnan muuttamiseksi. Puheenjohtaja John Elkannin kerrotaan antaneen tukensa tallipäällikkö Binottolle, ja kokouksessa hyväksyttiin esitys lisäbudjetista vuoden 2019 auton parantamiseksi, jotta rahaa ei otettaisi ensi vuodeksi suunnitteilla olevasta autosta.