F1-sarjan kehityskilpailu on raakaa peliä, jossa vastustajien ratkaisuista pyritään ottamaan kaikki kopioitava irti oman suorituskyvyn parantamiseksi. Tallit käyttävät toistensa autojen tarkkailuun median joukossa liikkuvia omia valokuvaajiaan.
C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen teki pitkän työuran useassa eri F1-tiimissä ja tietää, miten tallit tarkkailevat toistensa tekemisiä jokaisena kisaviikonloppuna.
Oikarinen näyttää jutun videolla esimerkkejä Mercedeksen ja Ferrarin etusiipien yksityiskohdista, joita tallit olivat Venäjän viikonloppuun päivittäneet. Ferrari jopa pyrki mustalla maalilla vaikeuttamaan uusien ratkaisujen havaitsemista.
– Jokaisella tiimillä on omat valokuvaajat, jotka matkustavat tiimin mukana – ja esiintyvät tosin siviilivaatteissa, Oikarinen kertoo.
– Ja heti kun sieltä tulee uudet aero-osat, niin kameran moottoriperä laulaa, ja saman tien kuvia lähetetään tehtaalle.
– Ei siitä mene kuin varmaan 15–20 minuuttia, kun siipi on näkynyt, ja se on jo suunnittelutoimiston pöydällä ja se käydään hyvin tarkkaan läpi. Voidaanko tällaisia asioita soveltaa meidän siipiimme? Mitä siinä on tehty? Ja testattaisiinko sitä ensin CFT:llä eli tietokoneella ensiksi, ja sitten mennään tuulitunneliin, Oikarinen kertoo.