Kilpailevat F1-tallit ovat parempia käyttämään hyväksi sääntömuutosten tarjoamia mahdollisuuksia, arvioi Williamsin tekninen johtaja Pat Symonds.
F1-sarjan tekniset säännöt muuttuvat rajusti ensi kaudella. Renkaiden koko kasvaa ja autoista tulee samalla leveämpiä ja nopeampia.
MAINOS
Abu Dhabin GP MTV Totalilla
Perjantai: Harjoitukset klo 10.55 ja klo 14.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Abu Dhabin GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Muutokset teknisissä säännöissä antavat talleilla mahdollisuuksia käyttää hyväksi sääntökirjan harmaita alueita. Symondsin mielestä Williams saattaa hävitä tällä rintamalla kilpailijoille.
– Se on osa työtämme. Jotkut tallit ovat tässä erittäin hyviä ja aggressiivisia, parempia kuin me. Me näytämme tekevän vain tarpeellisen, Symonds toteaa.
– Tiedän, että muilla talleilla on palkkalistoillaan ihmisiä, joiden pääasiallinen tehtävä on tutkiskella muiden autoja, etsiä niistä vikoja ja käydä sitten sääntöjä uudestaan läpi etujen löytämiseksi. Enkä tarkoita nyt huijaamista.
Williamsilla oltiin hereille, kun F1-auton aerodynaamisissa säännöissä nähtiin edelliset isommat muutokset vuonna 2009. Brittitalli oli yksi niistä tiimeistä, jotka löysivät säännöistä porsaanreiän, joka mahdollisti niin sanottujen tupladiffuusorien käytön.
Symonds arvioi, että ovelista sääntötulkinnoista saatu etu on nykypäivänä vaikeampi kuroa umpeen, sillä tuulitunneleiden käyttöä on rajoitettu.
– Kauden 2009 auton kanssa sai työskennellä paljon pidempään. Jos joku talli tekee nyt läpimurron, sen avulla saavutetun hyödyn umpeen kurominen on todella vaikeaa, Symonds summaa.
Lähde: Autosport