Uuteen F1-kauteen huomattavasti suurentuneet takasiivet saattavat aiheuttaa tiimeille päänvaivaa, jos niiden kiinnityksiä ei ole vahvistettu riittävästi, sanoo C Moren tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen.
LUE MYÖS: Hurja vaaratilanne! Daniel Ricciardon auton takasiipi repeytyi irti: "Testaamme hänen refleksejään"
Tiistaina Renault’n Daniel Ricciardo pyörähti radalla, kun hänen avattava siipensä repeytyi irti kesken ajon. Australialainen oli tulossa mutkaan, jolloin siiven olisi kuulunut sulkeutua.
– Menin mutkaan siipi auki ja auto lähti käsistä heti, kun jarrutin. Pystyin välttämään seinän, mutta takasiiven korjaaminen vei aikansa. Testeissä ei ole kauheasti osiakaan mukana, joten minun aamuni oli siinä, Ricciardo sanoi.
– Kun se oli kiinni autossa, se tuntui ihan kivalta, hän naurahti kysyttäessä kokemuksia uudesta takasiipimallista.
Siipielementtejä suurennettiin ohitusten helpottamiseksi. Siiven ollessa auki, ohittava auto kulkee edellä ajavaa kovempaa, mutta isommilla lavoilla se tarkoittaa vielä suurempaa nopeuden kasvua.
Jos video ei näy, katso se tästä.
Pyörteinen ilma pahinta isolle takasiivelle
Entisen F1-insinöörin Ossi Oikarisen mukaan suurentuneiden siipien ongelmat vaikuttavat samoilta kuin niiden keksimisen aikaan vuonna 2011.
– Kun aikanaan alettiin DRS:ää kehittämään ja ensimmäiset versiot tulivat, ongelmahan oli siinä, että kun ylempi siipielementti nousee niin sanottuun neutraaliin asentoon, siinä on kuitenkin aika paljon pyörrettä. Siihen tulee jonkun verran nostetta, Oikarinen selventää.
– Siinä yritetään aina etsiä oikeaa kulmaa, jotta se olisi mahdollisimman neutraali ilmanvastuksen kannalta. Silloinkin se pääsi menemään yli siitä tarkoitetusta kulmasta, jolloin se jäi jumiin eikä siipi ikinä sulkeutunut.
Isompia lapoja varten niiden avausmekanismi joutuu kovemmalle rasitukselle, joten niiden vahvistamiselle on tarvetta.
– Siinä on varmasti suuremmat voimat eikä viimevuotinen systeemi välttämättä enää kestä sitä. Vaarana on, että kun siipi on noin iso, ilmavirta repii avattaman elementin irti.
– Vaarallisinta tuolle on se, jos ajetaan toisen auton perässä ja sinne tulee hirveästi pyörteistä ilmaa. Silloin se saattaa saada yllättävänkin kovia iskuja, Oikarinen sanoo.
Kaikki F1-viikonloput suorina lähetyksinä osoitteessa cmore.fi.