F1-testiviikko on käsillä – tämä sinun tulee tietää!

6:00img
Ferrarin uusi auto paljastettiin ensimmäisenä.
Julkaistu 17.02.2020 06:30
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Lähtölaskenta Formula 1 -sarjan kauteen 2020 alkaa toden teolla tämän viikon keskiviikkona, kun talvitestit pärähtävät käyntiin Katalonian radalla Barcelonassa. Kaiken oleellisen testien tapahtumista näet C Moren -kanavilla ja MTV Urheilun nettisivuilla.

LUE MYÖS NÄMÄ:
Kimi Räikkösen autosta nousee esiin mehukkaita yksityiskohtia: "Erilainen, omanlainen muotoilu"

Mercedeksen F1-autosta paljastui Ferrarilta napattu idea: ”Mennään ihan limitillä – saa nähdä tuleeko ongelmia”

Testit ajetaan kahdessa kolmen päivän erässä, kun tiimeiltä on napsaistu tähän vuoteen kaksi kokonaista testipäivää pois. Ensimmäinen viikko ajetaan keskiviikosta perjantaihin 19.–21. helmikuuta ja toinen 26.–28. helmikuuta.

C More 1 -kanavalla ja cmore.fi-suoratoistopalvelussa nähdään jokaisen ajopäivän jälkeen kooste päivän tapahtumista ja puheenaiheista. Myös MTV3-kanavalla enteillään tulevaa. Luvassa on F1 Extra -lähetyksiä sekä Formulasirkuksen erikoisjaksoja.

Tuoreimmat uutiset testeistä löydät joka päivä MTV Urheilun nettisivuilta osoitteesta mtvuutiset.fi.

Ajot alkavat päivittäin kello 10 Suomen aikaa ja päättyvät kello 19. Välissä tallit pitävät tunnin lounastauon.

Tässä listaa siitä, mitä ensimmäisellä ajoviikolla kannattaa seurata!

Viimeiset autot esiin avausaamuna

GettyImages-1125547020

Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi esittelivät uuden Alfa Romeon myös vuosi sitten Barcelonassa.

Talvitestien kiivaimmat hetket koetaan monesti jo ennen varsinaisten ajojen alkua, kun kuvaajat rynnivät porttien auettua ottamaan ensimmäisiä otoksia vielä julkistamattomista autoista. Tällä kertaa Kimi Räikkösen Alfa Romeo ja Haas ovat jättäneet virallisen kuvaussessionsa Barcelonaan. Muut ovat tilaisuutensa jo järjestäneet, mutta esimerkiksi Renault ei vielä näyttänyt autostaan edes kuvia omassa lehdistötilaisuudessaan Pariisissa. Samalla nähdään kaikki muutkin uudet autot ensimmäistä kertaa radalla.

Tässä lista tähän asti esitellyistä autoista:

Ferrari

ti 11.2.

Reggio Emilia, ITA

Red Bull

ke 12.2.

Silverstone, GBR

Renault

ke 12.2.

Pariisi, FRA

McLaren

to 13.2.

Woking, GBR

AlphaTauri

pe 14.2.

Salzburg, AUT

Mercedes

pe 14.2.

Silverstone, GBR

Racing Point

ma 17.2.

Mondsee, AUT

Williams

ma 17.2.

internet

Alfa Romeo

ke 19.2.

Barcelona, ESP

Haas

ke 19.2.

Barcelona, ESP

Autot paremmin nähtävillä

GettyImages-1127802655

Ferrarin mekaanikot peittelevät autoaan sermien takana.

Tähän asti tallit ovat vetäneet sermit pilttuidensa suojaksi heti, kun auto on saatu takaisin varikolle, mutta nyt ne on velvoitettu noudattamaan entistä avoimempaa käytäntöä. Pilttuun saa peittää vain siinä tapauksessa, että auton pohjalevy on irrotettu tai auto on jouduttu hakemaan radalta pois keskeytyksen jälkeen.

Kilometrit, kilometrit, kilometrit

GettyImages-1127802658

Valtteri Bottas lähdössä jälleen yhdelle testirupeamalle.

Vielä ensimmäisellä testiviikolla ei juuri nähdä viimeisimpiä aerodynaamisia päivityksiä. Kyseessä on samalla ensimmäinen kunnon koetus uusille moottoreille, joiden toimivuus testataan ensimmäisenä. Auton luotettavuus hoidetaan kuntoon ennen kuin voidaan alkaa rakentaa mitään sen päälle. Tähän kuuluvat vaihteisto, jäähdytys ja kaikki elektroniikka. Tämän takia vielä ensimmäisen kierrosaikoja on melko turha tuijottaa.

Jotain uusista autoista voidaan kuitenkin ulkonäön perusteella tulkita. Asiantuntija Ossi Oikarinen nostaa näitä huomioita esiin MTV Urheilun sivuilla.

Pitääkö Mercedes taas vauhtinsa piilossa?

GettyImages-1125995008

Mercedes tuntui vuosi sitten olevan jopa ongelmissa talvitesteissä, mutta Australian kisa-avauksessa nähtiin täysin erilaista vauhtia.

Kolme suurinta tallia Mercedes, Ferrari ja Red Bull etenevät omalla ohjelmallaan, mutta vertailu niiden välillä kannattaa aloittaa seuraamalla päivittäisiä kierrosmääriä. Red Bull teki viime vuonna siirtymän Hondan moottoreihin, mikä hiukan aiheutti päänvaivaa, joten tänä vuonna tiimin pitäisi päästä tekemään heti alusta asti hyviä kierrosmääriä. Ferrari on toisinaan tykittänyt nopeita kierroksia heti avausviikolla, kun taas Mercedes piti vuosi sitten vauhtinsa piilossa käytännössä Australian kisa-avaukseen asti. Kuka etenee milläkin tavalla tänä vuonna?

Miten asiakastiimit saavat pakettinsa kestämään?

GettyImages-1159198512

McLaren on Renault'n ainoa asiakastiimi. Miten autojen vauhti vertautuu keskenään?

Kärjen takana myös keskikastin tallien toimintaa on hyvä seurata. Jos ongelmia ilmenee, syy saattaa hyvinkin löytyä tallin sijaan moottorivalmistajan uudesta luomuksesta. Ferrarin asiakkaisiin kuuluvat nykyisin Alfa Romeo ja Haas, kun taas Mercedeksen koneilla ajavat Racing Point ja Williams. Vuodesta toiseen ongelmissa rypevä Renault toimittaa nykyisellään moottoreita tehdastiiminsä lisäksi vain McLarenille. Hondan koneilla ajaa Red Bullin lisäksi vain sen sisartiimi AlphaTauri – siis entinen Toro Rosso.

Ovatko kaikki valmiita testeihin?

GettyImages-1130916264

Ilmeet olivat Williamsilla vakavia, kun ongelmatalli sai lopulta autonsa radalle Barcelonassa talvella 2019.

Renault ei saanut autoaan valmiiksi vielä viime viikon julkistustilaisuuteensa, joten ajokki nähdään ensimmäisen kerran vasta tallin ovien auetessa keskiviikkoaamuna Barcelonassa. Williams järjesti vuosi sitten todellisen farssin, kun se myöhästyi useamman päivän testialoituksesta autonsa kanssa. Hännänhuipuksi vajonnut perinteikäs talli haluaa varmasti välttää vastaavan nöyryytyksen, mutta onko auto myös valmis radalle heti alusta alkaen?

Uusia kasvoja, uusissa väreissä

GettyImages-1191892502

Esteban Ocon siirtyy Renault'n kisakuskiksi.

Kauteen 2020 saadaan tällä kertaa vain yksi kokonaan uusi kuljettaja. Hän on Williams-tallin kanadalaiskuski Nicolas Latifi, joka liittyy brittitalliin Formula 2 -sarjasta. Valtteri Bottaksen kanssa Mercedeksen ajopaikasta kisannut Esteban Ocon puolestaan palaa sarjaan Renault’n tehdastiimin kuskina.

Tuoreimmat aiheesta

F1