Mercedeksen F1-autosta paljastui Ferrarilta napattu idea: ”Mennään ihan limitillä – saa nähdä tuleeko ongelmia”

M226201
Mercedeksen F1-autossa kylki laskee radikaalisti heti ilmanottoaukon jälkeen.© Daimler AG
Julkaistu 15.02.2020 07:01
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Mestaritalli Mercedeksen paljastettua oman autonsa F1-kaudelle 2020 saatiin myös varmistus sille, että tämän päivän trendi uutukaisten suunnittelussa on Ferrarilta omaksuttu ratkaisu moottorin jäähdytysilman hakemisessa.

LUE MYÖS: Tässä se on: Valtteri Bottas ensimmäisenä radalle uudella Mercedeksen F1-autolla!

Mercedes esitteli uuden W11-autonsa, jonka Valtteri Bottas toi iltapäivällä ensimmäisenä kuskina Silverstonen radalle nopeaan testiavaukseen.

C Moren F1-asiantuntija Ossi Oikarinen havaitsi Mercedeksen ottaneen autonsa kylkien kanssa selvän suunnanmuutoksen.

– Sen, mitä kuvista saa selvää, niin siellä on menty hyvin Ferrarin tyyppisen ilmanottoratkaisuun sivuponttooneissa eli nostettu todella korkealle tuo jäähdytysilmanoton aukko. Kate tippuu ohjaamon kohdalta todella radikaalisti alaspäin, Oikarinen toteaa.

– Pohjalevyn ja ilman sisäänottoaukon välinen tila on kasvanut valtavaksi. Ne ovat niin ylhäällä kuin olla ja saattaa.

– Auton takaosa on äärimmäisen pieni, joten kaikki työmäärä, joka on tehty vaihteiston, moottorin ja turboahtimien ympärillä, on kyllä ollut valtava, lahtelaisinsinööri hämmästelee.

M226201

Mercedeksen sivuponttooni laskee jyrkästi alas heti edessä olevan ilmanottoaukon jälkeen.

Tähän asti vastaavanlaista ratkaisua on nähty Ferrarin lisäksi vain Red Bullin autossa. Kylkien kaventuessa entisestään nousee esiin kysymys jäähdytysilman riittämisestä tiukkaan paketoidun voimayksikön tarpeisiin.

– Saa nähdä, että tuleeko sitten näiden ratkaisujen takia jossain vaiheessa esimerkiksi jäähdytysongelmia ja muita vastaavia. Näyttää, että noissa autoissa mennään ihan limitillä, Oikarinen ennakoi.

M226200

Mercedes W11 on peräpäästään erittäin kapea.

Oikarisen huomio kiinnittyi myös samojen ilmanottoaukkojen edessä oleviin ilmanohjaimiin. Jo vuosi sitten nähtiin testeissä jos jonkinlaisia ratkaisuita, mutta kehityskilpailussa mennään koko ajan eteenpäin.

– Kääntölevyt auton kyljessä ovat monimutkaistuneet tälle vuodelle huimasti. Varmasti nähdään vielä kehitysaskeleita eteenpäin, Oikarinen sanoo.

Tuoreimmat aiheesta

F1