C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen arvioi F1-sarjaan perjantaina esitettyjen uudistusten tekevän sarjalla hyvää, mutta hän povaa taistelua talousasioista.
Jutun videolla on kuvia vuoden 2018 autoista ja niiden yksityiskohdista.
MAINOS
Bahrainin F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 13.55 ja 17.55
Lauantai: Harjoitukset klo 14.55, aika-ajo klo 17.55
Sunnuntai: Bahrainin GP klo 17.55, ennakkotunnelmat klo 16.30!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
F1-sarjan oikeuksien haltija Liberty Media esitteli perjantaina talleille 2020-luvun kehityskohteita. Merkittävin uudistuksista olisi Oikarisen mukaan uusi tulonjakojärjestelmä.
- Pyritään NHL-tyyliseen tulonjakoon, jonka mukaan tiimit saisivat tasaisemman määrän rahaa. Tällä koitetaan turvata, että F1 olisi talleille järkevämpi bisnes, Oikarinen sanoo.
Tällä hetkellä tulonjako on hyvin epätasainen, koska Ferrari ja Mercedes saavat merkittävästi enemmän rahaa kuin esimerkiksi Sauber ja Force India.
- Aivan varmasti Ferrari ja Mercedes tulevat olemaan kynsin hampain tätä vastaan, sillä he ovat suurimpia menettäjiä. Pienet tallit taas ovat puolesta, koska he voittavat eniten, Oikarinen sanoo.
Toiseksi tärkeimmäksi uudistukseksi Oikarinen laskee budjettikaton, jolla rajoitettaisiin käytössä olevan rahan määrää.
- Tällöin rahankäytön hyötysuhde nousee tärkeäksi. Taas pienet tallit ovat voittajia, koska he ovat tottuneet työskentelemään huomattavasti pienemmillä budjeteilla. Ferrari on tottunut, että fyrkkaa riittää, ja he ovat vaikeuksissa.
Kolmanneksi merkittävin seikka on Oikarisen mukaan se, että autoja pyritään yksinkertaistamaan.
- Koitetaan saada sellaiset moottorisäännöt, että uudetkin valmistajat voisivat tulla helpommin mukaan. Tehdään ohituksista helpompia, eli parannetaan show'ta.
"Voi keksiä muuta tekemistä"
Vaikka Ossi Oikarinen povaa talousasioiden aiheuttavan taistelua, hän näkee kyseiset ehdotukset hyvässä valossa.
- Ne olisivat hyviä uudistuksia, koska silloin F1:stä tulisi terveemmin kilpailtu laji mitä se on nyt, Oikarinen summaa.
- Talousasioista tulee varmasti suuri tappelu, mutta Liberty ja FIA ovat sanoneet, että näillä mennään tai voi keksiä muuta tekemistä, Oikarinen sivaltaa.