F1:ssä on uuden yllätysvoittajan mahdollisuus karavaanin siirtyessä Venäjän Sotshiin, jossa kaasutellaan viikonloppuna seuraava osakilpailu. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen ennakoi, että moottorirangaistuksilla taktikoiminen voi johtaa niin sanottuun kissa-hiiri-leikkiin.
On oletettavaa, että MM-sarjan kärkikuskit – edellisessä kisassa kolaroineet Red Bullin Max Verstappen ja Mercedeksen Lewis Hamilton – joutuvat loppukauden aikana ottamaan seuraavasta voimayksikön vaihdosta rangaistuksen, joka pudottaisi kuljettajan lähtöruudukon perälle. Rangaistus voidaan taktikoida käyttöön juuri Sotshissa, jossa on hyvät ohitusmahdollisuudet jo pitkän pääsuoran myötä.
– Luulen, että tässä käydään sellainen kissa-hiiri-leikki, eli katsotaan vähän, mitä kaveri tekee. Jos nähdään, että esimerkiksi Verstappen ja Red Bull laittavat paperin sisään, että me vaihdetaan kaikki, siinä vaiheessa Mercedeksen vastaava paperi tulee hyvin äkkiä Hamiltonille. Kaksi kaveria nähdään lähtöruudukon perällä samassa kisassa, Ossi Oikarinen ounasteli MTV Uutiset Livessä.
Tiimit joutuvat puntaroimaan jäljellä olevien kisojen ohitussaumoja. F1-sesonkia on jäljellä Venäjän GP mukaan lukien kahdeksan osakilpailua.
– Sotshi on paikka, missä voidaan ohittaa ja missä voidaan ottaa pykäliä takaisinpäin. Mutta kun aletaan mennä sellaisille radoille, joissa ohittaminen on vaikeaa, siellä lähtöruuturangaistuksen ottaminen ei olekaan enää niin helppo ja viisas juttu. On pakko punnita koko loppukautta, missä missä pystyy ohittamaan ja missä kannattaa ne rangaistukset ottaa.
Verstappen johtaa MM-sarjaa viiden pisteen erolla Hamiltoniin. Maailmanmestaruus ratkaistaan käytännössä tämän kaksikon välillä – kolmantena olevaan Mercedeksen Valtteri Bottakseen Verstappenilla on kaulaa tuhdit 85,5 pinnaa.
Millaisen näkymän taktikoinnin mahdollisuus avaa edelliseen kisaan Monzassa moottorirangaistuksen ottaneelle Bottakselle, jolle Sotshi on sopinut ratana hyvin ja joka on juhlinut siellä kahta voittoa? Entä millainen sauma on viime kisassa yllättävään kaksoisvoittoon ajaneella McLarenilla? Katso koko analyysi ylälaidan videolta, jolla Oikarinen pohtii Sotshin osakilpailua myös sitä kautta, ettei paalupaikka ole ollut radan paras paikka lähteä.