Facebookilla on ennennäkemätön valta vaikuttaa käyttäjiinsä määrittelemällä, mitä ihmiset näkevät palvelussa. Yhtiön työntekijät ovat keskustelleet jopa mahdollisuudesta estää Donald Trumpin mahdollinen vaalivoitto Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa.
Facebookin työntekijät äänestävät viikoittain liudasta kysymyksiä, jotka esitetään yhtiön toimitusjohtaja Mark Zuckerbergille työntekijöiden keskustelutilaisuudessa.
Teknologiasivusto Gizmondo uutisoi, että maaliskuun alussa yksi ehdolle asetetuista kysymyksistä oli: “What responsibility does Facebook have to help prevent President Trump in 2017?”
Mikä vastuu Facebookilla on auttaa Trumpin vaalivoiton estämisessä vuoden 2017 presidentinvaaleissa?
Teknologiasivusto Gizmondolle lähetetty ruudunkaappaus näyttää, että yhtiön työntekijät olivat äänestäneet kysymyksen viidenneksi suosituimmaksi.
Ei ole mikään ihme, että Kalifornian Piilaaksossa päämajaansa pitävän yhtiön työntekijät ovat Trump-vastaisia. San Franciscon eteläpuolella sijaitseva teknologiayritysten keskittymä on tunnettu vapaamielisestä poliittisesta ilmapiiristään.
Työntekijöiden keskuudesta noussut kysymys on kuitenkin tärkeä, sillä se antaa sivustaseuraajalle käsitystä siitä, kuinka paljon valtaa 1,04 miljardin käyttäjän palvelulla todella on.
Facebook voi vaikuttaa tiedon leviämiseen
Yhdysvaltalainen ajatushautomo Pew Research Center sekä media- ja kulttuurirahasto Knight Foundation toteuttivat vuonna 2015 tutkimuksen, joka osoitti, että jopa 63 prosenttia Facebookin ja Twitterin käyttäjistä seurasi uutisia sosiaalisen median välityksellä.
Facebook on myös alusta poliittisten näkemysten jakamiselle ja paikka kohdata poliittisia päättäjiä, jotka ovat myös heränneet sosiaalisen median vaikuttavuuteen.
Reuters uutisoi viime vuonna, että Yhdysvalloissa poliittiseen kampanjointiin tänä vuonna käytetyistä rahoista saattaa valua jopa miljardi verkkomainontaan.
Poliittiset päättäjät kampanjoivat myös Facebookissa. Mikään laki ei kuitenkaan estä Facebookia vaikuttamasta siihen, kuka saa palvelussa näkyvyyttä tai jää ilman sitä.
– Facebook voi tukea tai estää sisältöä oman mielensä mukaan. Facebookilla on samat perustuslailliset oikeudet sananvapauteen kuin New York Timesilla. He voisivat halutessaan blokata Trumpin täysin, Kalifornian yliopiston oikeustieteen professori Eugene Volokh kertoi Gizmondo-teknologiasivulle antamassaan haastattelussa.
Facebook ei näytä sanomalehdeltä tai uutissivustolta. Yhtiöllä on kuitenkin mahdollisuus rukata algoritmeja, jotka määrittelevät sen, mitä ihmiset palvelussa näkevät. Yhtiö voi vaikuttaa käyttäjiensä mielipiteisiin samoin kuin sanomalehden pääaukeaman sisällöstä päättävä päätoimittajakin.
Sanomalehden tai uutissivuston poliittinen kanta on usein helposti pääteltävissä. Pääkirjoitukset ja artikkelit heijastelevat sitä, mistä näkökulmasta media lähestyy aiheita.
Facebookin tapauksessa käyttäjällä ei ole samanlaisia mahdollisuuksia tutkia palvelun sisäänrakennettuja toimintaperiaatteita.
Poliittisesti neutraaliksi julistautunut palvelu peukaloi käyttäjiensä näkemää sisältöä
Siitä, kuinka sosiaalisen median jätti on peukaloinut käyttäjiensä uutisvirtaa on useita esimerkkejä. Yhdysvaltojen vuoden 2012 presidentinvaalien alla yhtiö rukkasi lähes kahden miljoonan ihmisen näkemiä päivityksiä ujuttamalla niiden joukkoon uutisia ajankohtaisista aiheista.
Vastaavasti yhtiö pyrki vaikuttamaan 61 miljoonaan käyttäjäänsä vuonna 2010 toteutetussa tutkimuksessa, jossa tarkasteltiin, miten Facebook voi vaikuttaa ihmisten äänestyskäyttäytymiseen. Tutkimuksesta julkaistiin raportti, jonka mukaan Facebook sai aktivoitua jopa 340 000 ihmistä vaaliuurnille.
Vuonna 2012 yhtiö tutki käyttäjiensä tunne-elämää. Tuolloin noin 700 000 ihmisen uutisvirtaa muokattiin käyttäjien tietämättä. Yhtiö tahtoi selvittää, voiko sosiaalinen media vaikuttaa ihmisen kokemiin tunnetiloihin.
Tutkimuksen tuloksista summattiin, että Facebook voi saada käyttäjänsä tuntemaan käytännössä mitä vain. Alakuloisia päivityksiä ”feediinsä” saaneet käyttäjät saivat ”tartunnan” ja kirjoittelivat pian itse vastaavia päivityksiä.
Jos Facebook niin päättää, sillä on mahdollisuus estää ihmisiä näkemästä Trump-myönteisiä päivityksiä palvelussaan. Päätös olisi kuolinisku presidenttiehdokkaan kampanjalle, joka tukeutuu vahvasti julkisuuteen ja internetissä leviäviin meemeihin.
Facebook on julistanut kannattavansa demokratiaa ja pyrkivänsä kannustamaan ihmisiä äänestämään poliittisista näkemyksistä riippumatta. Yhtiö on kertonut suhtautuvansa politiikkaan neutraalisti ja että se ei yritä vaikuttaa siihen, miten ihmiset äänestävät.
Ei ole kuitenkaan tiedossa, vastasiko Zuckerberg työntekijöidensä kysymykseen – ja jos vastasi, niin miten.