Euroopan uusi tietosuoja-asetus antaa kansalaisille mahdollisuuden pyytää yrityksiltä tiedot siitä, minkälaista informaatiota hänestä on kerätty. Uusi asetus astuu voimaan huomenna. Asiantuntijoiden mukaan se tuo mukanaan ennen kaikkea läpinäkyvyyttä. Myös Facebookin ja muiden jättiläisten on sopeuduttava uusiin raameihin.
– Asetusta on alettu valmistella jo vuonna 2012. Suurin syy asetuksen muutokseen on se, että tietosuojaa on haluttu päivittää digiaikaan, sanoo EK:n tietosuoja-asiantuntija Niina Harjunheimo Huomenta Suomessa.
Yrityksillä on asiakkaistaan paljon perustietoa, kuten nimiä ja osoitteita. Toimialasta riippuen kerätty tieto on erilaista,
Netprofile Finlandin viestintäkonsultti Christina Forsgård puolestaan muistuttaa, että yritykset käyttävät asiakkaiden tietoja yleensä palveluun, jonka pohjalla on asiakassuhde.
– Eihän silloin voida palvella, jos tietoja ei ole.
Varsinkin Facebookiin on viime aikoina liitetty useita tietosuojaa koskevia skandaaleja. Se on asiantuntijoiden mukaan rapauttanut ihmisten uskoa digitaaliseen turvallisuuteen.
Uusi asetus pyrkii rakentamaan luottamusta ja läpinäkyvyyttä asiakkaiden ja yritysten välille. Forsgård sanoo, että Facebook on aivan omanlaisensa eläin, jollaista ei ole toista. Hänen mukaansa juuri läpinäkyvyyttä täytyy vahvistaa. Se on digiajan edellytys.
– Pidemmällä tähtäyksellä pyritään siihen, että kuluttajat luottavat tietojen käsittelyn asianmukaisuuteen, Niina Harjunheimo sanoo.
Oikeus ja velvollisuus
Viestintäkonsultti sanoo, että monella yrityksellä on oikeus kerätä tietoja, koska ne liittyvät asiakassuhteeseen. Asetuksen tultua voimaan, yritysten on kerrottava, mitä tietoja on kerätty.
- Jos kyseessä on asiakassuhde, yrityksen ei tarvitse kysyä lupaa tietojen tallennukseen. Palvelun tarjoajalla oikeus ja velvollisuuskin pitää tietoja, vaikka asiakas pyytäisi poistamaan niitä.
Forsgårdin mukaan esimerkiksi Facebookin on sopeuduttava uusiin asetuksiin. Ne koskevat kaikkia, myös jättiläisyrityksiä.