F1-tuomariston päätös antaa Mercedekselle luvan käyttää kiisteltyjä takavanteitaan Meksikon GP:ssä antaa kilpailijoille yhä mahdollisuuden tehdä protestin tulevissa F1-kisoissa, kertoo sarjan kilpailujohtaja Charlie Whiting.
Mercedes vetäytyi Yhdysvalloissa takaisin aiempaan vannemalliinsa, kun Ferrari nosti esiin kysymyksen vastustajansa ilmaa läpäisevistä takavanteista. Protestia ei tuolloin tehty, mutta pelkkä uhka sai Mercedeksen muuttamaan vanteitaan.
Meksikossa tuomaristo kuitenkin antoi luvan käyttää vanteita, mutta vain kyseisessä kilpailussa. Tämä jättää Ferrarille mahdollisuuden protestin tekemiseen, jos se havaitsee vastaavaa Mercedeksen autossa.
Charlie Whitingin mukaan Ferrarilla ei silti täysin ymmärretä, mistä vanteissa on kyse. Reikiä sai käyttää jarrujen ja pyörien jäähdytykseen, mutta aerodynaamista hyötyä niistä ei saa syntyä.
– He eivät tiedä tarkalleen, mitä Mercedes on tehnyt. Eli se on yksi ongelma heille, Whiting kommentoi RaceFans-sivuston mukaan.
– Heidän mukaansa se on periaatteessa väärin, vaikka he eivät varmaan tiedä tarkalleen, miten se toimii, mutta heillä on aina mahdollisuus protestoida.
Tupladiffuusorit vertailukohtana
Whiting näkee tilanteessa paljon samaa kuin vuoden 2009 tupladiffuusorikiistassa. Brawnin autoihin ilmestyneet diffuusorit olivat pian myös Toyotan ja Williamsin autoissa. Muut protestoivat ja tekivät sen jälkeen turhaan vielä uuden valituksen.
– Sen jälkeen heidän täytyi alkaa käyttää niitä itse. Ja niin voi käydä tässäkin, Whiting ennustaa.
– En todellakaan tiedä, miksi Ferrari ei jo tehnyt protestia niistä, mutta heillä on yhä se mahdollisuus olemassa, koska tuomarien päätös liittyi vain tähän (Meksikon) kisaan. Se voi siis nostaa rumaa päätään jälleen, jos näitä käytetään esimerkiksi Brasiliassa, Whiting jatkaa.