Ferrari-tallin vahva myllerrys jatkui tiistaina, kun F1-talli vahvisti teknisen johtajan Pat Fryn ja pääsuunnittelija Nikolas Tombazisin lähdön talleista. Luuta on viuhunut Maranellossa huhtikuusta lähtien.
Kaikki alkoi, kun Stefano Domenicali sai lähteä F1-tallipäällikön paikalta. Tallipäällikkö on vaihtunut sittemmin jo uudelleen ja nyt vastuussa on Maurizio Arrivabene. Aiemmin koko konsernin pääjohtaja vaihtui Luca di Montezemolosta Sergio Marchionneen. Lisäksi moottoripomo Luca Marmorini sai lähteä.
Tämän kaiken lisäksi kuljettaja Fernando Alonson aikakausi tuli päätökseen ja hänen paikkansa Kimi Räikkösen rinnalla ottaa Sebastian Vettel. Kaikesta huokuu se, että Ferrari yrittää reagoida parhaansa mukaan muiden tallien etumatkan saavuttamiseksi.
– Näin rajuja organisaatiomuutoksia ei ainakaan minulle tule ihan lähihistoriasta mieleen, sanoo MTV Sportin asiantuntija Toni Vilander.
– Kyllä se on syy ja seuraus, Ferrarilla oli heikoin F1-kausi pariinkymmeneen vuoteen.
Tärkeintä on hyvä auto
Vaikka organisaatiota uudistetaan rajusti, se ei tarkoita maagista muutosta ja lentävää autoa. Pois siivottujen henkilöiden kädenjälki näkyy vielä ensi kaudella. Viime kaudella auton suorituskyky oli suurin ongelma ja siksi isoimmat muutokset ovat tulleet suunnitelijaosastolle.
F1-sarjan säännöt muuttuivat rajusti viime kaudeksi. Ennen kautta oletettiin, että luotettavuus on avain onneen: kun pääsee varmasti maaliin, hyviä sijoituksia tulee. Se ei pitänytkään paikkaansa, vaan kaikki kärkitallit olivat luotettavia ja muut Ferraria nopeampia.
– Kyllä hyvälle kaudelle suurin juttu on se, että kun auto laitetaan helmikuussa Jerezissä ensi kerran radalle, se on nopea. Sen jälkeen asiat loksahtavat paljon helpommin kohdalleen.
– Jos autossa ei ole vauhtia, on oikeastaan ihan sama kuka tallia johtaa, se on yhtä vaikea tehtävä. Olisi tärkeää, että tiimiin tulisi heti ensimmäisistä testeistä lähtien tunne, että nyt on jotain hyvää käsillä ja tapahtumassa. Silloin kaudesta voi tulla hyvä, Vilander sanoo.
Muisto Todtin ajasta
Ferrari ei ole ensi kertaa ongelmissa. 1990-luvun alku oli vaikeaa aikaa, ja talliin hankittiin Jean Todt. Ranskalainen kasasi rivit uuteen uskoon Maranellossa ja yhtenäisti tekemistä. Hän houkutteli Michael Schumacherin auton ohjaamoon ja Ross Brawnin tekniseksi johtajaksi. Liitto tuotti viisi peräkkäistä mestaruutta 2000-04. Aikakaudet ovat erilaisia, mutta ainakin Ferrari-fanit toivovat, että nyt alkava uusi aika tuottaisi samanlaista tulosta.
– Samantyylistä johtamista ehkä Ferrarilla tarvittaisiin nyt: luovaa ilmapiiriä, mutta samalla erittäin jämäkkää johtamista. Uskoisin, että samanlaiset teesit on nyt pöydässä, Vilander vertaa.
Raaka työ tuotti lopulta paljon, mutta Todt ehti olla Ferrarilla vuodesta 1993, ja mestaruus tuli vasta 2000. Schumacherin ensimmäinen Ferrari-mestaruus tuli viidennellä kaudella.
– Aikakausi on nyt erilainen, silloin testimäärät olivat hirveitä. Tarinoita on, että kun tuli huono kisa, niin heti maanantaina Schumi oli ajamassa. Silloin oli kaksi-kolme eri testitiimiä ja rengasvalmistajien kilpailu vaikuttamassa, Vilander muistuttaa.
Nykyään sama työ tehdään simulaatioilla ja esimerkiksi tuulitunneli on äärimmäisen tärkeä työväline. Samat peruselementit löytyvät silti.
– Henkilövaihdoksilla tähdätään siihen, että organisaatiota saadaan tehokkaammaksi ja suorituskykyä kisoissa paremmaksi, Vilander summaa.