Ferrari olisi tarvinnut 20 minuuttia aikaa Sebastian Vettelin auton sytytystulpan vaihtamiseen. Kun aikaa ei ollut, tiimi toivoi moottorin käyvän kaikilla sylintereillä uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Näin Motorsport.com kertoo tallin sisäpiirilähteisiin vedoten.
Vettel putosi formula ykkösten MM-taistossa jo 59 pisteen päähän kärkimies Lewis Hamiltonista, kun rikkoutunut sytytystulppa aiheutti hänen keskeytyksensä Japanin GP:ssä. Kyseessä oli lyhyen ajan sisään jo toinen tekninen murhe, joka johtui varsin pienestä yksityiskohdasta.
Ferrari tiedotti Suzukan kisan jälkeen, että rikkoutuneen sytytystulpan aiheutti myös yhden puolan hajoamisen, minkä seurauksena V6-hybriditurbomoottori kävi vain viidellä sylinterillä. Vettel joutui antamaan nopeasti periksi, kun kilpailijat tulivat hänestä oikealta ja vasemmalta ohi.
Motorsport.comin italiankielisen sivuston mukaan Ferrari ei ehtinyt vaihtaa hajonnutta tulppaa, sillä korjaustyö olisi vienyt kokonaiset 20 minuuttia. Vika huomattiin vasta kisan alla auton käynnistämisen jälkeen ja operaatiota jatkettiin vielä varikkosuoralla. Auton katteet olivat pitkään ylhäällä, mutta oletuksista poiketen Ferrari ei edes yrittänyt vaihtaa osaa.
Tietojen mukaan Ferrari huomasi moottorin toimivan oikein järjestelmän uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Vettel sai kisaan erinomaisen lähdön, muttei pystynyt haastamaan Hamiltonia kisan ykköspaikasta. Hetken kuluttua hän joutui luovuttamaan kakkospaikkansa Red Bullin Max Verstappenille ja pian hän poistui varikolle antauduttuaan usealle muullekin autolle.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene ei ottanut uutta takaiskua tehtaan piikkiin, sillä Malesian GP:n imusarjavian tavoin tälläkin kertaa kyseessä oli alihankkijan, tällä kertaa japanilaisen NGK:n valmistama osa. Sytytystulpat vaihdetaan yleensä autoihin 1 000 kilometrin välein. Vettelin autolla on ajettu tällä kaudella reilut 4 200 kilometriä, joten keskimääräisen huolto-ohjelman mukaan moottorissa on nyt menossa viides tulppasarja.
C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen arvelee, että Ferrarin luotettavuusongelmat voivat johtua yhtä hyvin uusien osien kehittämisestä tai vanhojen tulemisesta tiensä päähän. Hankaluus piilee kuitenkin siinä, että viat ilmenevät koko ajan eri kohdissa, jolloin niiden paikkaaminen kisojen välissä on vaikeaa testimahdollisuuden puuttumisen takia.
– Kyllähän näitä sattuu, että sieltä hajoaa osia, mutta yleensä sytytystulpat toimivat noissa autoissa. En muista kovin montaa tulppaa, joka olisi mennyt F1-autosta. Jos sieltä hajoaa puola, johtosarja tai jotain vastaavaa, niin sekin on aina mahdollista, Oikarinen taustoittaa.
Myös Malesian kisaviikonlopun kuumuus on saattanut Oikarisen mukaan tehdä tuhojaan auton moottorissa eikä tiimillä ei ole ollut mahdollisuutta tehdä täyttä tarkastusta kisojen välissä.