Red Bullin tarkkasilmäisyys pakottaa ainakin Mercedes-tallin insinöörit töihin vielä ennen F1-kauden avausta, Australian GP:tä.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Australian GP suorana 13.-15.3.
Pe: 1. harjoitukset klo 02.55, 2. harjoitukset klo 06.55
La: 3. harjoitukset klo 04.55, aika-ajot klo 07.55, ennakkotunnelmat klo 07.00
Su: Australian GP klo 07.05, ennakkotunnelmat klo 06.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Auto Motor und Sport -lehti kertoo Red Bullin pyytäneen FIAlta selvitystä Mercedeksen ja joidenkin muiden autojen, mahdollisesti Racing Pointin, takajarrujen jäähdytykseen liittyen.
Jäähdytysputket tulee sääntöjen mukaan asetella niin, että ne ovat korkeintaan 160 milliä takapyörän keskikohdan yläpuolella, mutta Red Bullin havaintojen mukaan Mercedeksen käyttämä jäähdytysratkaisu ylittää tämän raja-arvon.
FIAn teknistä osastoa johtava Nikolas Tombazis myöntää, ettei sääntökirjan sanamuoto ole täydellinen, mutta Red Bullin kyselyyn liittyen julkaistiin kuitenkin tekninen direktiivi, jolla FIA ohjaa tallit kunnioittamaan sääntöjen henkeä. Mercedeksen ja muiden on siis muutettava takajarrujensa jäähdytysjärjestelmää vielä ennen viikonloppuna ajettavaa Australian GP:tä.
LUE MYÖS: Ex-kuljettaja latasi tylyä tekstiä F1-tulokkaalle, myös Kimi Räikkönen sai osansa: "Toivottavasti hän lopettaa pian"
Mercedes on toteuttanut jäähdytyksensä niin, että tukivarren rakenteita on käytetty varsin taidokkaasti ohjaamaan ilmaa jäähdytysputkiin. FIAn näkemyksen mukaan näillä rakenteilla on kyllä jousitusta tukeva vaikutus, mutta niiden pääasiallinen tarkoitus on aerodynaaminen.
Red Bull on ollut kauden alla muutenkin hyvin kiinnostunut Mercedeksen, pääkilpailijakseen nimeämänsä tallin W11-autosta. Red Bull selvittää edelleen tarkasti sitä, onko Mercedeksen autosta talvitesteissä paljastunut DAS-järjestelmä sääntöjen mukainen vai niiden vastainen.
Tähän saakka Red Bull -leirissä on oltu vakaasti sitä mieltä, että järjestelmä vaikuttaa aurauskulmien lisäksi jousitukseen ja aerodynamiikkaan, mikä on sääntöjen mukaan kiellettyä.
DAS-järjestelmän suunnittelu- ja rakennusvaiheessa FIAn asiantuntijoita konsultoineen Mercedeksen mielipide on tietysti päinvastainen.