Ferrarin valtava moottorietu paljastui Mercedeksen laskelmista – tilanne johti täydelliseen suunnanmuutokseen: "Käänsimme kaikki kivet"

Viime kaudella kohua moottoriinsa kohdistuneilla epäilyksillä herättänyt Ferrari oli jossain vaiheessa kautta jo hurjasti Mercedestä edellä moottoritehoissa, kertoo saksalaistallin pomo Toto Wolff.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Ferrari kiri vuosien saatossa Mercedeksen kiinni V6-turbohybridimoottorien tehoissa ja rymisteli lopulta viime kaudella ohi. Varsinkin loppukesästä 2019 alkanut tason nousu oli valtava.

Pian kuitenkin nousivat esiin epäilykset, ettei Ferrari ole tehnyt kaikkea sääntökirjoja noudattaen. Lopulta Kansainvälinen autoliitto FIA tutki asian ja vaikeni sen tuloksista samalla, kun Ferrarin saama moottorietu hävisi yhtäkkiä.

Tapaus jätti kilpailijoille vakaan käsityksen siitä, että Ferrari oli tehnyt moottoriinsa sääntöjenvastaisia ratkaisuita. Mercedes-pomo Toto Wolffin mukaan tiimin keräämä data kertoi valtavasta ylivoimasta.

– Viime kaudella joissain kisoissa näimme yli 50 kilowatin (68 hevosvoiman) eron moottoritehoissa, Wolff kommentoi Auto Motor und Sport -lehdelle.

Tämä havainto johti Wolffin mukaan Mercedeksen ratkaisuun, jossa kilpailuun oli vastattava muillakin keinoin kuin moottorin avulla.

– Meidän piti ratkaista, että paljonko voimme oikeasti irrottaa lisää voimaa moottorista.

– Sitä pystyy löytämään vain polttomoottorista. Kaikissa muissa osissa se on rajallista. Käänsimme kaikki kivet, mitä löysimme. Löysimme enemmän kuin muutaman hevosvoiman, Wolff kertoo.

Onnistuneesta etsinnästä huolimatta Mercedeksen oli turvauduttava myös auton aerodynamiikasta saatavilla olleeseen vauhtiin.

– Ferrari oli haastanut meidät niin kovaa moottoripuolella, että lähdimme uusiin suuntiin suorituskykyä etsiessämme, Wolff sanoo.

Tässä kohtaa Brixworthin moottoritehdas ja Brackleyn autonrakennuspuoli tekivät jälleen vakuuttavaa yhteistyötä. Radalla on nyt auto, joka vaikuttaa täysin ylivertaiselta kaikkiin muihin nähden.

– Pitovoiman ja ilmanvastuksen suhde on varmaankin aika hyvin tasapainossa nykyisessä autossamme. Meillä on todella paljon pitoa lähes kaikissa mutkissa, mutta edelleen näemme pieniä heikkoja kohtia hitaissa mutkissa, Wolff linjaa.

Lue myös:

    Uusimmat