Ferrarin tallipäällikkö Maurizio Arrivabene on vahvistanut medialle, että tallin autojen voimayksiköihin on lisätty uusi tarkkailuanturi. Hän ei kuitenkaan käsitä, miten luottamuksellinen tieto on voinut vuotaa Kansainvälisen autoliiton FIA:n toimistolta.
MAINOS
F1-kausi suorana C Morella – Japanin GP viikonloppuna
Lauantai: Harjoitukset klo 5.55, aika-ajo klo 8.55
Sunnuntai: Japanin GP klo 8.00, ennakkotunnelmat klo 7.00!Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
FIA on yrittänyt jäljittää Ferrarin voimayksikön akkuihin liittyvää epäselvyyttä jo kuukausien ajan sen jälkeen, kun kilpailijoiden leiristä oli tullut kyselyitä italialaistiimin kahteen osaan jaetun energiavaraston sääntöjenmukaisuudesta.
Liiton tekninen osasto julisti jo kertaalleen Ferrarin ratkaisun lailliseksi, mutta viimeaikaiset tiedot uudesta seurantalaitteesta ovat avanneet epäilyt uudelleen. Arrivabene vahvisti saksalaiskanava RTL:lle, että FIA on lisännyt Ferrarin moottoriin toisen anturin seuraamaan voimayksikön tehon tuotantoa.
– Akkumme on aika monimutkainen. Suostuimme FIA:n pyynnöstä yhteistyöhön, ja heidän työtään helpottamaan lisäsimme toisen sensorin. Se ei kuitenkaan muuta mitään auton suorituskyvystä, Arrivabene kommentoi RaceFans-sivuston mukaan.
Jotain on kuitenkin tapahtunut parina viimeisenä kisaviikonloppuna, sillä Ferrari on jäänyt selvästi Mercedeksestä jälkeen kierrosajoissa. Venäjän GP:ssä Ferrarin vastaiskua odotettiin koko viikonloppu, ja nyt Suzukassa Mercedes on ollut lähes sekunnin kierrosta kohti kilpailijaansa nopeampi.
Arrivabene halusi Sotshin jälkeen odottaa Japanin eroa ennen kuin alkaa tehdä pitemmälle meneviä johtopäätöksiä Ferrarin yhtäkkisestä takamatkasta.
Tappio muualla kuin suoranopeuksissa
Arrivabenea mietityttää enemmän se, mistä luottamuksellinen tieto on vuotanut medialle.
– Minusta on outoa, että kaikki tietävät toisesta sensorista. Sanoin, että akkumme on aika monimutkainen, mutta se on myös Ferrarin henkistä pääomaa.
– Toivon vain, että vaikka kaikki tietävät toisesta sensoristamme, he eivät saa tulevaisuudessa tietoja projektistamme. Se voi olla vakava asia, Arrivabene huomauttaa.
Hän väittää silti edelleen, ettei anturilla ole mitään tekemistä yhtäkkiä heikentyneen suorituskyvyn kanssa.
– Ei ollenkaan. Ja meiltä löytyy dataa, joka vahvistaa sen, Arrivabene sanoo.
– Olimme suorilla selvästi edellä Singaporessa ja Venäjällä olimme suurin piirtein samoissa nopeuksissa kuin Mercedes. Se, missä hävisimme, oli hitaissa mutkissa.