MTV Sportin teknisen asiantuntijan Ossi Oikarisen mukaan puheet Ferrarin paremmasta vauhdista kuumissa olosuhteissa eivät välttämättä ole aivan tuulesta temmattuja.
Ferrari nappasi viime kaudella kolme osakilpailuvoittoa, kun Sebastian Vettel nousi ykköseksi Malesiassa, Unkarissa ja Singaporessa. Lisäksi Kimi Räikkönen ylsi palkintopallille kolmesti - Bahrainissa, Singaporessa ja Abu Dhabissa.
Vaikka Unkarissa ei viime heinäkuussa ollut aivan tavanomaisia hellelukemia, muut mainituista kisaviikonlopuista ajettiin varsin kuumissa olosuhteissa. Nyt Räikkönen taisteli jälleen tasapäisesti Mercedeksen autoja vastaan sijoittuen toiseksi Bahrainissa. Mihin Ferrarin vauhti näillä radoilla voi perustua?
– Siinä voi olla vähän tekemistä sen kanssa, että miten jäähdytyspaketti autoon valitaan, Oikarinen pohtii.
– Kun jäähdytystä aletaan lisätä, katteiden poistuloaukkoja suurennetaan. Aina kun lisäät jäähdytystä, häviät downforcessa, kun ilmanvastus lisääntyy. Nythän on kysymys vain siinä, miten Ferrarin moottoria saadaan Mersun moottoria tehokkaammin jäähdytettyä. Voi olla kyse siitä, että Mersun auto kärsii enemmän, kun jäähdytystä avataan, hän jatkaa.
Näin ollen kärkitallien välinen ero saattaa johtua Ferraria enemmän siitä, että Mercedeksen jäähdytyspaketti on kehitetty hieman viileämpään ilmaan.
– Se on aina konseptivaiheessa vähän valintakysymys, että miten tallit valitsevat nuo painopisteet, Oikarinen toteaa.
– Muutama vuosi sitten Red Bullin auto oli ihan toivottoman hidas jollain Monzan tyyppisillä radoilla, mutta he olivat laskeneet, että keskiarvolla kauden läpi he saavat kuitenkin parhaan tuloksen sellaisella aeropaketilla.