Kansainvälinen autoliitto FIA on julkaissut uusia teknisiä linjauksia, jotka ovat peräisin viime kauden Ferrari-kohusta. Italialaistallin on epäilty rikkoneen sääntöjä ”polttoainevirtausratkaisuissa”.
Ferrari päätyi FIA:n tutkinnan kohteeksi Yhdysvaltojen GP:n aikoihin. Eri väitteiden mukaan Ferrari hyötyi kikkailuista huomattavalla tavalla – erityisesti paremman suoranopeuden myötä.
Kohussa nähtiin sangen erikoinen välipäätös, kun FIA kertoi, että se ja Ferrari ovat päässeet ”sopuun” asiassa. FIA viittasi siihen, että se ei pystynyt todistamaan 100-prosenttisesti Ferrarin sääntörikkeitä.
LUE MYÖS: Kilpakumppanit käärmeissään FIAn Ferrari-päätöksestä – tallipäällikkö laukoo kovaa tekstiä: "Kaikki saavat huijata ihan vapaasti"
Nyt FIA on antanut kaksi uutta direktiiviä, jotka liittyvät Ferrari-kohuun.
The Racen mukaan FIA tuo käyttöön uudistettuja sensoreita, jotka mittaavat entistä paremmin jarrutusenergiakeruujärjestelmän (ERS) toimintaa. Uudet sensorit tuodaan kauden 2020 alussa Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin autoihin. Muiden kohdalla sensorit asennetaan heti, kun niitä on saatavilla.
Toinen direktiivi liittyy kohun keskellä olleisiin polttoaineratkaisuihin. Uudessa säännössä tallit eivät saa ylittää 0,3 L / 100 km -öljykulutusrajaa. FIA saa myös tehdä kulutukseen liittyviä fyysisiä mittauksia.
Uusi F1-kausi pyörähtää käyntiin heinäkuun alussa Itävallassa. Maassa ajetaan heti kaksi kisaa putkeen, viikon välein.