Kansainvälisen autoliiton FIA:n presidentti Jean Todt sanoo, että hän kertoisi mielellään F1-sarjan viime kauden kohutapauksen taustoista. Näin ei tule kuitenkaan tapahtumaan, kiitos Ferrarin.
Italialaistalli oli viime kauden loppuvaiheilla myrskyn keskiössä, kun sitä epäiltiin laittomasta toiminnasta.
Syytökset liittyivät Ferrarin käyttämiin polttoainevirtausratkaisuihin, joilla tallin väitettiin saaneen lisää suoranopeutta.
Kansainvälinen autoliitto FIA kertoi aiemmin päässeensä ”sopuun” Ferrarin kanssa jupakan seurauksista. FIA kertoi antaneensa Ferrarille rangaistuksen, jonka yksityiskohtia ei kuitenkaan paljastettu.
LUE: FIA pani pisteen Ferrariin kohdistuville epäilyksille – erikoinen tiedote herätti vain lisää kysymyksiä
Taustalta paljastuu katala temppu: Ferrari ryhtyi sensuroimaan totuutta.
– Jos minulta kysytään, niin kertoisin mielelläni faktoista, jotka liittyvät tähän tilanteeseen. He (Ferrari) eivät anna siihen lupaa, FIA:n presidentti Jean Todt sanoi Autosportin haastattelussa.
– Tämä tarkoittaa sitä, että heitä on rangaistu, mutta emme voi kertoa rangaistuksen sisällöstä.
– Emme voi myöskään sanoa mitään, Todt harmitteli.
Sopimusilmoituksen jälkeen yhteensä seitsemän eri F1-tallia lähetti Todtille kirjeen, jonka mukaan he ovat tyytymättömiä siihen, ettei FIA julkaissut asian yksityiskohtia. Eri tallit ovat uhanneet myös oikeustoimilla.
Kirjeen lähettämisen jälkeen Mercedes on vetäytynyt rintamasta. Jäljelle jäivät Red Bull, Renault, McLaren, Williams, Racing Point ja AlphaTauri.
Mercedeksen lisäksi joukosta puuttuvat Alfa Romeo ja Haas, jotka käyttävät Ferrarin moottoreita.
Todtin mukaan hän on vastannut tallien lähettämään kirjeeseen kertomalla, että FIA pyrki toimimaan urheilun eettisyyden kannalta oikealla tavalla. Todt kuitenkin myöntää, ettei FIA voi avata asiaa sen tarkemmin.
– Olen jutellut henkilökohtaisesti eri tallien kanssa. Tallit ovat myös vastanneet lähettämääni kirjeeseen, missä he sanovat ymmärtävänsä FIA:n aseman jupakasta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että he olisivat tyytyväisiä, vaan he toivovat Ferrarilta avoimuutta. Sitä samaa minäkin toivon, mutta niin ei käy, Todt totesi.
FIA on lisännyt moottoriratkaisujen tarkkailua jupakan jälkeen.