Ferrari on ollut loppukauden ajan tiukan huijauskeskustelun kohteena. Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto laittaa pisteen italialaistallin ympärillä pyöriville syytöksille.
Ferrarin nimi oli esillä kyseenalaisessa valossa F1-kauden loppupuolella, kun italialaistallia syytettiin huijaamisesta useammalta suunnalta. Varsinkin Red Bull ja Max Verstappen syyttivät Ferraria rajusti huijaamisesta. Syytösten johdosta Kansainvälinen autourheiluliitto FIA tarkensi sääntöjään porsaanreikien varalta.
LUE MYÖS: Max Verstappenilta pollea linjaus Ferrarin suuntaan: ”Hänellä ei ole mitään vaikutusta siihen, saanko paikan vai en”
Ferrarin suoranopeus oli erittäin vahvaa läpi kauden. Varsinkin kesätauon jälkeen italialaistalli näytti saaneen aivan uudenlaisen vaihteen silmään suorituskyvyssä. Ferrarin tallipäällikkö Mattia Binotto kertoo, että Ferrarin autoja tarkastettiin useaan otteeseen jo ennen sääntöjen tarkennusta.
– Jos katsomme tätä koko tilannetta, me olemme yksi eniten tarkastetuista talleista, ennen ja jälkeen teknisten direktiivien. Kun sinulla on suorituskykyetu, niin kuin meillä oli koko kauden ajan, me olemme olleet eniten tarkastettuja. Tarkastukset ovat normaaleja, ja ne ovat tavallaan hyviä, koska ne todistavat laillisuutesi, Binotto sanoo Autosportin mukaan.
Red Bullin sekä Verstappenin syytösten jälkeen FIA tarkensi sääntöjään. Kilpakumppanin rajut syytökset vaikuttivat suoraan myös Ferrariin.
– Teknisten direktiivien jälkeen autojemme tarkastusten määrä on moninkertaistunut, Binotto kertoo.
LUE MYÖS: Ferrari-pomolta tyly vastaisku tallia syyttäneelle Max Verstappenille – "Emme halua alentua hänen tasolleen"
Binotton mukaan talli on kuitenkin tehnyt jatkuvasti yhteistyötä FIA:n kanssa, jotta totuus auton laillisuudesta tulisi ilmi.
– Arviot on näytetty FIA:lle ja yksityiskohdista on keskusteltu, joten kaikki mahdollinen on tehty yhteistyössä FIA:n kanssa.
Ferrari-pomo vakuuttaa myös, että perinteikäs italialaistalli ei ole missään vaiheessa muuttanut moottorin toimintaansa loppukaudella.
– Emme koskaan muuttaneet tapaamme operoida moottoriamme kauden viimeisellä puoliskolla. Se näyttää, että voimayksikkömme on ollut täysin laillinen. Jos siinä olisi ollut jotain laitonta, se olisi paljastunut jo ensimmäisessä tarkastuksessa, Binotto vakuuttaa.