F1-moottorivalmistaja Renault pidättäytyi kommentoimasta viime kaudella Ferrarin moottoriin liittyneitä epäselvyyksiä, mutta tämä ei tarkoittanut sitä, että yhtiö olisi pysytellyt kulisseissa hiljaa asiasta, kertoo ranskalaistallin moottoripomo Remi Taffin.
Ferrarin polttoainevirtaus ja voimayksikön rakenne herättivät huomiota loppukaudesta, kun talli onnistui nousemaan kesätauon jälkeen suoranopeuksissa aivan omalle tasolleen. Ero näkyi varsinkin aika-ajossa, joten epäilykset jonkin sortin kepulikonstista nousivat esiin.
Äänekkäimmin Ferraria kritisoivat Hondan moottorilla ajava Red Bull sekä Mercedes, joka huomasi italialaisten äkillisen nousun aitiopaikalta menetettyään poikkeuksellisesti kuusi paalupaikkaa putkeen punaisille.
Renault ei ollut taistelemassa samoista sijoista kärkitallien kanssa, mutta myös ranskalaisten riveistä nostettiin vastalause Ferraria kohtaan.
– Hiljaa oleminen on väärin sanottu, Taffin kommentoi saksalaislehti Auto Motor und Sportille.
– Emme vain puhuneet siitä avoimesti. Kysymyksemme (Kansainväliselle autoliitolle) FIA:lle eivät yksinkertaisesti tulleet julkisuuteen. Tässä tapauksessa edellä mainitut tiimit valitsivat toisen tien, hän viittaa Red Bulliin ja Mercedekseen.
Renault’lla ei ollut Taffinin mukaan vastaavanlaista tarvetta tehdä asiasta julkista. Yksi syy asiassa on se, että kilpailevat tallit eivät näe vastustajiensa ratkaisuista tehtyjä piirustuksia, vaan joutuvat kysymään niiden laillisuutta esittämällä omat versionsa tarkistettavaksi. Jos niille saa hyväksynnän, asiasta kannattaa olla hiljaa.
– Joskus sinulla on mielessä keino, jolla voit saavuttaa hyötyä, muttet ole varma, oletko tulkinnut sääntöjä oikein. Silloin pyydät selvennystä (FIA:lta).
– Jos FIA on tyytyväinen siihen, mitä olet tehnyt, asiasta ei tehdä julkista, koska haluat pitää hyödyn itselläsi, Taffin vihjaa.