FIA reagoi F1-tähtien turva-autokritiikkiin – kuljettaja ilahtui Charles Leclercin lausunnosta: "Onneksi hän huomasi sen"

16.1.1011220414
Australian GP:ssä turva-autona käytettiin ensimmäisen kerran tällä kaudella Aston Martin Vantagea.IMAGO/HochZwei/ All Over Press
Julkaistu 14.04.2022 20:08

MTV URHEILU – REUTERS

Kansainvälinen autoliitto (FIA) puolustaa Aston Martinin turva-autoa F1-kuljettajien kritiikiltä. Esimerkiksi Max Verstappen kutsui viime viikonlopun Australian GP:ssä käytettyä Aston Martinin vihreää turva-autoa kilpikonnaksi.

LUE MYÖS: Raju rahariita jatkuu: F1-talli lähetti tylyn vastauksen entiselle venäläiskumppanilleen – osapuolilla 20 miljoonan euron näkemysero

Turva-autotehtävissä F1:ssä palvelevat sekä Mercedeksen että Aston Martinin valmistamat menopelit. Molempien autojen ratissa nähdään GP-viikonlopusta toiseen Bernd Mayländer, joka on toiminut F1:n turva-autokuskina aina vuodesta 2000 lähtien.

– Haluaisimmme muistuttaa, että turva-auton pääasiallinen tehtävä ei ole olla nopea vaan kuljettajien ja ratavirkailijoiden turvallisuus, FIA lausui tänään julkaistussa tiedotteessaan.

Muun muassa Verstappenin mukaan Aston Martinin 4-litraisella V8-moottorilla varustettu turva-auto kiersi Australian GP:ssä Albert Parkin rataa liian hitaasti. Turva-auto kävi radalla kilpailun aikana kahteen otteeseen.

– Mercedeksen turva-auto on nopeampi ylimääräisen aerodynamiikan ansiosta. Aston Martin on todella hidas. Se tarvitsee nykyistä enemmän pitoa, koska meidän renkaamme olivat (turva-autojakson jälkeen) aivan kylmät, Verstappen sanoi omalta osaltaan keskeytykseen päättyneen kilpailun jälkeen.

Kauden kahtena ensimmäisenä GP-viikonloppuna käytetyn Mercedeksen turva-auton konepellin alta löytyy 730 hevosvoimaa, kun Aston Martinissa niitä on yli 200 vähemmän.

Australian GP:n voittanut Ferrarin Charles Leclerc olisi Verstappenin tavoin halunnut ajaa turva-auton takana kovempaa.

– Olisin halunnut valittaa, mutta sitten näin, miten paljon turva-auto luisti mutkasta toiseen. En usko, että hän (Mayländer) olisi voinut ajaa yhtään kovempaa, joten en halunnut antaa liikaa painetta. Nykyisillä autoilla turva-auton takana on vaikea pitää lämpöä renkaissa.

Mayländer vahvisti itse Leclercin huomion ja oli kiitollinen monacolaistähden puolustuspuheesta.

– Onneksi Leclerc huomasi sen. En voinut ajaa kovempaa. Menin täydellä kaasulla, Mayländer sanoi Formulapassion-sivuston mukaan.

George Russellin mukaan Mercedeksen turva-auto on kierroksella noin viisi sekuntia nopeampi kuin Aston Martin.

FIA muistuttaa lausunnossaan, että turva-autotilanteissa on otettava huomioon useita asioita, muun muassa se, miten kuljettajat saadaan kasattua yhdeksi letkaksi, ja se, miten vauhtia on säädeltävä ratavirkailijoiden työskentelystä riippuen.

– Kilpailun johto määrittää yleensä turva-auton nopeuden. Se, miten turva-auton nopeus vaikuttaa perässä tulevien autojen suorituskykyyn on toisarvoista. Vaikutus on sama kaikille. Kuljettajien velvollisuus on ajaa turvallisesti kaikissa tilanteissa.

16.1.1010914299

Saudi-Arabiassa ja Bahrainissa turva-autona toimi Mercedes-AMG GT Black Series.

Tuoreimmat aiheesta

F1