Palkintosijan formula ykkösten Espanjan GP:ssä varikolta palatessaan Max Verstappenille menettänyt Sebastian Vettel kertoo F1-sääntöjen mahdollistavan kuskeille kikkailun niin sanotun virtuaalisen turva-auton aikana.
Virtuaalinen turva-auto otettiin käyttöön kaudella 2015 rajoittamaan autojen ajamaa nopeutta ilman varsinaisen turva-auton tuloa radalle. Järjestelmä rajoittaa vaaran aikana autojen vauhtia, mutta Vettelin mukaan kuskit voivat minimoida menettämänsä ajan epätavallisia ajolinjoja käyttämällä.
– FIA tarjoaa meille järjestelmän, joka laittaa meidät seuraamaan tavoiteaikaa ja kaikkien täytyy hiljentää vauhtia. Uskon kuitenkin, että kaikki ovat tietoisia siitä, että pääset virtuaalisen turva-auton aikana nopeammin säästämällä matkassa, Vettel huomauttaa Autosportin sivuilla.
– Meillä pitäisi siis olla systeemi, jossa ei olisi tätä porsaanreikää, koska se pakottaa meidän ajamaan naurettavia ajolinjoja. Kaikki tekevät sitä, joten ei se ole mikään salaisuus.
– Lajimme pitäisi olla paremmalla tolalla kuin tämä, että toimitetaan ohjelmisto, joka on huono ja antaa meille mahdollisuuden löytää parempaa suorituskykyä tällä tavalla, Vettel jatkaa.
FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting on saksalaisen väitteistä ihmeissään. Hänen mukaansa tällainen kierrosajan näpelöinti ei pitäisi olla mahdollista.
– En todellakaan tiedä, mistä hän puhuu. Virtuaalinen turva-auto on karttana autojen elektronisessa ohjausyksikössä, ja se tekee kierroksesta 30 prosenttia hitaamman kuin tavallinen nopea kierros. Kuskien pitää seurata sitä karttaa, Whiting perustelee.
– Se mittaa jokaista kuljettua 50 metriä radan varrella. Se mittaa, missä kierros menee vertailukierrokseen verrattuna ja antaa sinulle plussaa tai miinusta siitä. Kuskia varoitetaan joka 50:s metri, jos he ovat sen ylä- tai alapuolella.
– Vaikka joku meni hitaasti, sillä ei ole väliä niin kauan kuin he ovat taas nollassa seuraavassa pisteessä. Kaikki hyöty, jonka voit saada eri ajolinjoista on täysin minimaalinen, Whiting väittää.
LUE MYÖS: Sebastian Vettel tunnusti Ferrarin tilanteen: ”Valtterille liian helppoa pysyä perässä”
Kilpailujohtaja kuitenkin kertoo tutkivansa mahdolliset väärinkäytökset, jos todisteita sellaisesta ilmenee. Sen sijaan Whiting tietää Vettelin itse yrittäneen käyttää toista kikkaa:
– Hyötyä voi saada tulemalla varikolle ja ulos (virtuaalisen turva-auton aikana), mutta kaikki tietävät sen eikä se ole mitään uutta.
Tämä yritys meni kuitenkin mönkään Ferrarin tyrittyä renkaidenvaihdossa. Vettel menetti kolmospaikkansa Red Bullin Max Verstappenille eikä pystynyt ohittamaan tätä enää kisan lopussa.