Suomen World Vision vetäytyy Finnwatchin 430 miljoonaa -kampanjasta. Kampanja on herättänyt paljon keskustelua erityisesti yrittäjien keskuudessa.
Yritystoiminnan vastuullisuutta ja globaaleja vaikutuksia tutkivan yhdistyksen Finnwatchin kampanjan tarkoituksena on herättää keskustelua Suomesta ulkomaille valuvista veroeuroista. Yhdistyksen mukaan Suomi menettää joka vuosi 430 miljoonaa euroa verotuloja verovälttelyn seurauksena. Tilanne on seurausta niin sanotusta aggressiivisesta verosuunnittelusta.
Osa yrittäjistä on raivostunut verovälttelykritiikistä. He kokevat, että heitä syytetään asiasta, joka on täysin laillista, ja näin ollen oikein. Aihe on herättänyt paljon keskustelua esimerkiksi Twitterissä.
"Järkytys"
Kovan keskustelun seurauksena yksi kampanjan tukijoista, Suomen World Vision, on päättänyt vetäytyä kampanjasta. Järjestö kertoo Twitterissä, että ”repiväksi kääntynyt keskustelu kampanjan ympärillä vie liikaa voimavaroja globaalissa tilanteessa, jossa maailman haavoittuvimmat lapset tarvitsevat juuri nyt kaiken huomion ja avun”.
Järjestön julkaisemassa tiedotteessa toiminnanjohtaja Tiina Antturi kertoo, ettei suomalaisten yrittäjien syyllistäminen ole ollut heidän tavoitteenaan.
– Keskustelun kärjen kääntyminen tähän suuntaan on ollut meille järkytys, Antturi toteaa.
World Visionin mukaan keskustelu kampanjan ympärillä on kääntynyt siihen, että kampanja syyllistäisi ja leimaisi verolain mukaisesti toimivia suomalaisia yrittäjiä. Järjestön mukaan tämä ei ole ollut järjestön tai kampanjan tavoite.
Kampanjassa on edelleen mukana lukuisia toimijoita, kuten muun muassa Greenpeace, Julkisten- ja hyvinvointialojen liitto JHL, ammattiliitto Pro, Tehy, Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö Sak, Setlementti-järjestö, Suomen luonnonsuojeluliitto, Super ja Teollisuusliitto.