Ford saattaa luopua henkilöautoistaan, sanovat analyytikot – Suomen Ford kiistää jyrkästi

Maailman viidenneksi suurin autovalmistaja Ford suunnittelee strategista liittoa Volkswagenin kanssa. Volkswagen on maailman toiseksi suurin valmistaja. Analyytikkojen mukaan jopa 24 000 työpaikkaa saattaa olla yhteistyön myötä vaarassa.

Yhdysvaltalainen autovalmistaja Ford saattaa luopua henkilöautotuotannosta Euroopassa parantaakseen kannattavuuttaan, alan analyytikot arvioivat. Suosittujen Fiesta-, Focus- ja Mondeo -mallien valmistus näin ollen loppuisi.

Fordin Suomen-yhtiö kuitenkin kiistää uutistoimisto AFP:n uutisen. Fordin mukaan henkilöautomallit pysyvät jatkossakin osana yhtiön valikoimaa Euroopassa.

AFP:n uutisoima muutos liittyisi Fordin suunnittelemaan rakennemuutokseen, johon kuuluu strateginen liittoutuminen saksalaisen Volkswagenin kanssa. Tavoitteena on kehittää yhdessä sähköautoja ja autonomisesti kulkevia autoja.

Kumpienkin kehityskustannukset ovat suuria. Niiden tuotanto vaatii uusia tehtaita tai olemassa olevien tehtaiden täydellistä modernisointia.

– Tämän päivän Volkswagen sopii hyvin yhteen (Fordin kanssa). Meillä on erilaiset maantieteelliset profiilit. Kumpienkin täytyy parantaa taloudellista tulostaan, kertoo Fordin maailmanlaajuisista markkinoista vastaava johtaja Jim Farley.

Kovasti kilpailtujen Euroopan markkinoiden ohella Ford on vaikeuksissa Kiinassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Sulkeminen uhkaa jopa alikäytössä olevia tehtaita Yhdysvalloissa, jossa presidentti Donald Trump painostaa säilyttämään työpaikat.

– Kysymys ei ole liiketoiminnan tehostamisesta vaan kokonaan uudesta liiketoimintamallista, sanoo Fordin Euroopan-, Lähi-idän- ja Afrikan-johtaja Steve Armstrong.

Taustalla ovat kuitenkin säästöt. Ford on aiemmin kertonut tavoittelevansa 25,5 miljardin dollarin eli reilun 22 miljardin euron säästöjä vuoteen 2022 mennessä. Kansainvälisten toimintojen osuus on 14 miljardia dollaria. Fordin liikevaihto oli lähes 146 miljardia dollaria vuonna 2017.

Analyytikkojen mukaan jopa 24 000 työpaikkaa on vaarassa. Ford työllistää 200 000 henkilöä maailmanlaajuisesti.

Keskittyisi Euroopassa pakettiautoihin

Fordin yhdysvaltalainen kilpailija General Motors on jo vetäytynyt Euroopasta myytyään Opelin ja Vauxhallin ranskalaiselle PSA:lle vuonna 2017.

Euroopassa Ford keskittyisi pakettiautoihin. Pohjois-Amerikassa painopiste on Mustang-urheiluautoissa sekä avolava-autoissa ja katumaastureissa.

Fordin odotetaan kertovan suunnitelmistaan Detroitin autonäyttelyssä ensi viikolla. 

Artikkelia muokattu 11.1. klo 13.45: Uutista täydennetty. Suomen Ford kiistää suosikkimallien tuotannon päättymisen.

Lue myös:

    Uusimmat