Ford keskittyy Euroopassa jatkossa pelkkiin sähköautoihin. Fiestalle se tarkoittaa kuoliniskua.
Ford lopettaa Fiestan valmistamisen ensi vuoden toukokuun loppuun mennessä. Se tietää sitä, että edullista pikkuautoa ei ole enää Fordin mallistossa, ainakaan näillä näkymin.
– Goodbye Fiestalle on samalla goodbye 20 000 euron autolle, sanoo Suomen Fordin toimitusjohtaja Johan Lindberg.
Jatkossa malliston pienin auto on Puma.
Lue myös: Suomessa suositun Fordin valmistus päättyy – tilalle tuleva malli on puoliksi Volkkari
Vuonna 1976 lanseerattu Fiesta on ollut yksi Fordin suosituimmista malleista. Viime vuosina se on joutunut taipumaan myyntiluvuissa crossover-tyyppisille autoille.
Fiestaa on tehty Fordin tehtaalla Kölnissä. Tuotantolaitos alkaa valmistaa ensi vuonna uutta täyssähköistä crossoveria, kunhan kesällä käynnistyvä tehtaan täysremontti valmistuu. Ford investoi Kölniin kaksi miljardia euroa.
Lindbergin mukaan sähköautojen kokoonpanossa työmäärä on pienempi kuin polttomoottoriautojen kokoonpanossa. Toisaalta digipuoli eli softan tekeminen työllistää aiempaa enemmän. Haasteena on, että kaikkien vanhojen työntekijöiden tietotaito ei vastaa uusia vaatimuksia. Niinpä tuotannosta vähennetään väkeä, ja softapuolelle rekrytoidaan lisää työntekijöitä.
12 uutta henkilöautoa
Fordista tulee Euroopassa täyssähköinen henkilöautomerkki vuoteen 2030 mennessä. Globaalissa mallistossa polttomoottoriautot ovat kuitenkin tulevaisuudessakin vahvoilla. Aiemmin Ford on kertonut uudesta liiketoimintamallistaan, missä polttomoottoripuoli on nimeltään Ford Blue, sähköautoyksikön nimi on Ford Model e ja hyötyajoneuvoyksikkö Ford Pro. Hyötyajoneuvomallisto on täyssähköinen vuoteen 2035 mennessä.
– Se, että Euroopassa sähköistytään, ei tarkoita sitä, että Kiinassa ja Yhdysvalloissa mennään samaa tahtia. Eurooppa sähköistyy selvästi nopeammin kuin muut markkina-alueet, Lindberg sanoo.
Vuosina 2023–2024 Ford tuo Euroopan markkinoille peräti 12 uutta henkilöautoa. Niistä seitsemän on täyssähköisiä.
– Sähköautot tulevat niihin segmentteihin, joissa on luvassa eniten kasvua.
Lue myös: Sähkö vai bensa? Moottori-lehti vertasi budjettiautojen kustannuksia – tulos voi yllättää
Hyötyajoneuvomallisto uudistuu täysin vuoteen 2024 mennessä. Täyssähköinen E-Transit on jo saatu myyntiin. Tonniluokan täysin uudesta Transit Customista lanseerataan ensimmäisenä diesel, sen jälkeen ladattava hybridi ja täyssähköversio. Transit Customista on tulossa viimeinkin myös automaattivaihteinen nelivetoinen versio.
Entistä amerikkalaisempi
Ford alkaa korostaa aiempaa enemmän amerikkalaisuuttaan myös Euroopassa.
– Yhtiön arvoissa painotetaan sitä, että olemme amerikkalainen ja perheyhtiö, kertoo Lindberg.
Tuorein esimerkki amerikkalaistyylisestä autosta on Ford Ranger Raptor, seikkailuhenkinen avolava. Myös uusi Ford Bronco on jo myynnissä esimerkiksi Tanskassa ja Norjassa sekä joissakin Keski-Euroopan maissa. Suomeen Broncoa ei tuoda.