Vastuu kehittyvistä markkinoista lepää Volkswagen-konsernissa nyt Skodan harteilla. Tsekkiläisvalmistaja kuitenkin investoi samaan aikaan miljardeja euroja uusiin teknologioihin.
Skodan roolin spekulointi Volkswagen-konsernissa alkoi puolitoista vuotta sitten: tuleeko siitä halpa-automerkki kehittyville markkinoille?
Kyse on Volkswagenin, Seatin ja Skodan brändäämisestä niin, etteivät ne kilpailisi samoista ostajista ja kannibalisoisi toisiaan. On myös huhuiltu, että konsernin Saksan-päässä olisi katseltu kateellisena Skodan menestystä.
Tsekkiläinen autovalmistaja julkistaa pitkän aikavälin strategiansa myöhemmin tänä vuonna. Joitakin askelmerkkejä on kuitenkin kerrottu jo julkisuuteen, ja kuvaa täydennettiin tällä viikolla tuloksen julkistamisen yhteydessä.
Lue myös: Skoda sai patentin niin järkeenkäyvälle idealle, että on suoranainen ihme, ettei kukaan ole keksinyt sitä aiemmin
Tällä tietoa vastaus otsikon kysymykseen on kaksijakoinen. Samalla kun Skoda ottaa VW-konsernissa vastuuta kehittyvistä markkinoista ja laajentaa mallistoaan edullisempaan suuntaan, se myös pitää kiinni nykyisestä mallistostaan lippulaivaa Superbia ja sen uuden sukupolven suunnittelua myöten.
Skoda myös investoi miljardeja uuteen teknologiaan, erityisesti sähköistymiseen.
Konsernivastuu kehittyvillä markkinoilla
Kehittyvistä markkinoista Skoda Auto on saanut vastuulleen koko VW-konsernin toiminnot Intiassa. Skoda on myös julkistanut nopeasti kasvaville Intian markkinoille suunnatun kompaktin Kushaq-katumaasturin, ja tulossa on kolme muuta uutta mallia Intiaan.
Skodan reviiriä konsernissa on myös Venäjä ja sitä ympäröivät entiset neuvostotasavallat. Tämän vuoden alusta tsekkiläiset saivat vastuualueekseen myös Pohjois-Afrikan.
Automallistoa aiotaan laajentaa etenkin edullisempien autojen suuntaan.
Myynnistä ja markkinoinnista vastaavan johtajan Martin Jahnin mukaan Skoda ei halua olla halvin automerkki, vaan ideana on edelleen tarjota hyvä vastine rahalle. Nyt fokusoidaan edullisempiin autosegmentteihin muita kokoluokkia unohtamatta.
Esimerkiksi ison katumaasturin Kodiaqin hyllyttämistä ei ole väläytelty, vaan päin vastoin sille on varattu rooli esimerkiksi maailman suurimmilla automarkkinoilla Kiinassa.
Lue myös: Skoda ottaa käyttöön nokkelan toiminnon, joka olisi täydellisessä maailmassa ollut kaikissa autoissa jo kauan
Lippulaivan suunnittelua ja investointeja sähköistymiseen
Halpabrändiksi hiipumista vastaan puhuu moni muukin asia. Skodan vastuulla on seuraavan sukupolven Superbin ja Volkswagen Passatin suunnittelu- ja kehitystyö.
Superb on Kodiaq-katumaasturin ohella tsekkimerkin lippulaivamalli, ja Passat puolestaan Volkswagenille tärkeä malli isoissa perheautoissa. Vaikka ”kansanautomerkkejä” ovatkin, molemmat mallit kilpailevat myös premiumbrändien asiakkaista.
Skodan ensimmäinen uuden sukupolven sähköauto on Enyaq. Sähköistyminen ei luonnollisestikaan jää tähän, vaan uusiin teknologioihin aiotaan investoida vuoteen 2025 mennessä 2,5 miljardia euroa, josta valtaosa sähköautoihin.
Polttomoottorit yhä tärkeitä
Toimitusjohtaja Thomas Schäfer ei halunnut verkossa välitetyssä tulosinfossa asettaa päivämäärää polttomoottoriautojen kehittämisen lopettamiselle.
– Nyt ei ole aika lopettaa nykyisiä malleja, sillä niille on ostajia, sanoi Schäfer.
Lue myös: Sieltä se tuli! Tässä on Skodan uusi sähköauto Enyaq, joka kulkee jopa 500 kilometriä latauksella – ja siihen saa vetokoukunkin
Schäfer kuitenkin vaikutti aiheesta vaivaantuneelta. Skoda käyttää konsernin moottoreita, ja aiemmin Volkswagen ja Audi ovat kertoneet, että nykyisten polttomoottorisukupolvien jälkeen uusia ei kehitetä. Merkit aikovat saavuttaa vuonna 2025 voimaan tulevat Euro 7 -päästömääräykset nykyisiä moottoreita päivittämällä.
Haastava vuosi
Schäfer kuvasi vuotta 2020 äärimmäisen haastavaksi. Skodan tehtaiden sulku kesti koronan vuoksi 39 päivää. Liikevoitto puolittui kaikkien aikojen parhaasta vuodesta 2019, mutta liikevaihto putosi vain 13,8 prosenttia. Liikevoitto oli 756 miljoonaa euroa ja liikevaihto 17,1 miljardia.
Autoja saatiin toimitettua yli miljoona kappaletta jo seitsemättä vuotta peräkkäin, vaikka tuotantomäärä väheni 2020 edelliseen vuoteen verrattuna lähes viidenneksellä.
Schäferin mukaan korona varjostaa edelleen tätä vuotta. Myös puolijohdepula jatkuu, ja sen kokonaisvaikutuksia on vielä liian aikaista arvioida. Schäfer uskoo kuitenkin yhtiön tuloksen kohentuvan viime vuodesta.
Skoda julkistaa toukokuussa uuden Fabian viistoperän ja farmarin, ja Kiinan-markkinoille on tulossa muun muassa Octavia Pro.