Formula ykkösten autojen teknisiin sääntöihin on luvassa ensi kaudeksi muutoksia. Kansainvälisen Autoliiton FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting ilmoittaa, että muutokset runnotaan läpi vaikka väkisin, jos talleilta ei löydy yhteisymmärrystä.
LUE MYÖS: Nico Rosberg täräyttää: Yksikään kärkitalli ei halua Fernando Alonsoa
MAINOS
Poikkeuksellinen F1-kesä C Morella
F1-sarjassa on ennennäkemättömän vilkas kesä. Juhannusviikonlopusta alkaa kuuden viikon jakso, jonka aikana ajetaan peräti viisi kilpailua.
Seuraavaksi kisataan Ranskan Paul Ricardilla 24. kesäkuuta. Kaikki F1-kauden ajojaksot suorina C Morella.
Tilaa C More tästä ja varmista paikkasi F1-eturivissä!
Toistaiseksi on päästy sopuun vain aerodynaamisista muutoksista, joilla ohittamista pyritään helpottamaan.
Pienempien teknisten muutosten osalta yksimielisyyttä on yritetty etsiä turhaan porsaanreikien ja sääntöjen epäselvien tulkintojen korjaamiseksi. Tallit ymmärrettävästi ajavat omia etujaan, koska pelkäävät menettävänsä kilpailuetunsa.
– Lähetämme talleille tiistaihin mennessä päivitetyn listan uudistustoiveista. Katsotaan sitten, ovatko kaikki tyytyväisiä. Jos emme saa uudelle versiolle hyväksyntää, tulemme asettamaan teknisiä direktiivejä, joilla selvennetään niitä kohtia, jotka kaikille eivät ole selkeitä, kommentoi Whiting Motorsport.com:lle.
Whitingin mukaan tekniset direktiivit eivät ole paras ratkaisu.
– Se on vähän sotkuista. Luulen, että kaikki pitäisivät parempana, että kaikki olisi määritelty säännöissä. Mutta olen varma, että ratkaisuun päästään.
Ongelmakohdat ovat rungon alueissa, joita tallit voivat muotoilla haluamikseen ja niiden tulisi olla uusien rajoitusten mukaisia. Lisäksi erimielisyyksiä on jarrulevyissä, joissa tulisi soveltaa samoja asioita etu- ja takajarrulevyihin. Tallien piirissä on esiintynyt tästä erimielisyyksiä, joihin FIA yrittää löytää kompromisseja.
Red Bullin F1-talllin kilpailujohtaja Christian Horner antaa FIA:lle kritiikkiä
– Kaikki runnottiin läpi kovalla kiireellä. Kyse on huonosta sääntöuudistuspaketista, joita pyritään nyt korjaamaan uusilla säännöillä tai teknisillä direktiiveillä. Ja mitä varten?, Horner sanoi Motorsport.com:lle.
Hornerin mukaan kaikki tietävät sääntöjen perusperiaatteet, mutta paketissa riittää hiottavaa.
– Kaikki on muuttunut huhtikuun jälkeen. Keskusteluja ja äänestyksiä tulee useita.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.