Suomalainen energiayhtiö Fortum yhdessä kasvuyritys Crisolteqin kanssa aloittaa sähköautojen akkujen laajamittaisen kierrättämisen, minkä uskotaan edistävän liikenteen sähköistymisen kasvua.
Uudenlaisen kierrätysmenetelmän avulla käyttöikänsä päähän tulleista litiumioniakuista saadaan eroteltua uusiokäyttöön myös harvinaisemmat metallit, joista voi tulla tulevaisuudessa pulaa.
– Innovaationa tässä on hydrometallurginen prosessi, jolla saadaan talteen koboltti, nikkeli ja mangaani, eli arvokkaat metallit. Ne voidaan hyödyntää uudelleen vastaavissa akuissa, kertoo Fortumin kierrätys- ja jäteliiketoiminnan johtaja Kalle Saarimaa.
Fortumin mukaan prosessissa akkumateriaaleista saadaan otettua talteen jopa 80 prosenttia, kun nykyisin akkujen kierrätysaste on 50 prosentin luokkaa. Nykyisellään akuista uusiokäyttön päätyvät lähinnä kuorimateriaalit, kuten muovi ja alumiini.
"Tämä kierrätys on avainasemassa siinä, että sähköautoilun kasvu ylipäätään mahdollistuu"
Saarimaa kertoo, että kierrätysmenetelmä mahdollistaa vähäpäästöisemmän akkujen valmistamisen sekä sen, että sähköautojen määrää voidaan kasvattaa, kun akkujen metallit eivät lopu kesken.
– Tämä ratkaisee erittäin ison sähköautoihin liittyvän ongelman. Jossain vaiheessa tulisi rajat vastaan sille, kuinka paljon meillä on näitä harvinaisia metalleja käytettävissä. Tämä kierrätys on avainasemassa siinä, että sähköautoilun kasvu ylipäätään mahdollistuu.
Saarimaan mukaan Harjavallassa sijaitsevaa teollisen mittakaavan kierrätyslaitosta ei löydy muualta Euroopasta samassa kokoluokassa. Harjavallan tehtaalla käsitellään akkujen niin sanottu "musta massa", joka sisältää harvinaiset metallit.