Gasum laajentaa kaasutankkausasemien verkostoaan Euroopan unionilta saamallaan lähes kolmen miljoonan euron tuella. Uusia asemia on tavoitteena pystyttää 14 kappaletta.
Euroopan unionin Verkkojen Eurooppa -hanke on myöntänyt Gasumille 2,9 miljoonan euron tuen kaasutankkausverkostonsa kasvattamiseen.
Gasumin mukaan sen saama tuki on merkittävä edistysaskel yhtiön pohjoismaisen kaasuekosysteemin rakennushankkeessa. Sen mukaan uudet asemat ovat tärkeitä, jotta liikenne- ja viestintäministeriön ilmastotyöryhmän linjaamiin tavoitteisiin päästäisiin.
– Myönnetty tuki mahdollistaa entistäkin paremmin kaasuinfrastruktuurin kehittämisen kasvavaa kysyntää vastaavaksi. Viimeisen parin vuoden aikana huimasti kasvanut kaasuajoneuvojen kysyntä niin kuluttaja- kuin yrityspuolellakin on osoittanut, että lisäasemille on tarvetta. Biokaasun liikennekäyttö edesauttaa myös Suomen kunnianhimoisten ympäristötavoitteiden saavuttamista, sanoo Gasumin biokaasuliiketoiminnan kehityspäällikkö Jussi Vainikka.
Liikenne- ja viestintäministeriön ilmastotyöryhmä julkaisi 12. joulukuuta loppuraporttinsa keinoista, joilla liikenteen kasvihuonekaasupäästöt voidaan pidemmällä aikavälillä poistaa kokonaan. Työryhmä nosti biokaasun merkittäväksi osaksi ratkaisua kasvihuonekaasujen vähentämisessä. Myös kaasun jakeluinfrastruktuurin tulisi olla työryhmän mukaan asiakastarpeita vastaavassa kunnossa.
Nyt myönnetty tuki kattaa yhteensä jopa 14 kaasutankkausaseman rakentamisen Suomeen. Tuella on vaikutusta muun muassa nesteytetyn maakaasun käyttöön raskaassa liikenteessä.
Rakennettavien asemien joukossa on sekä nesteytetyn maa- ja biokaasun tankkausasemia raskaalle liikenteelle että paineistetun maa- ja biokaasun tankkausasemia henkilö-, jakelu- ja jäteautoille.
Gasum on toteuttanut tukihakemuksensa mukaisesti tankkausasemat Saloon ja Vantaalle. Molemmat valmistuneet tankkausasemat ovat keskeinen osa hankekokonaisuutta ja myönnettyä tukipakettia.
Suomeen toteutettavat raskaan liikenteen tankkausasemat ovat osa Gasumin laajempaa raskaan liikenteen kaasutankkausasemaverkostoa. Yhtiön suunnitelmissa on rakentaa lähivuosina kaiken kaikkiaan noin 50 asemaa Suomeen, Ruotsiin ja Norjaan. Uudet tankkausasemat sijoitetaan logistiikkatoimintojen kannalta keskeisiin solmukohtiin, ja ne mahdollistavat nesteytetyn maa- ja biokaasun merkittävän käytön lisäämisen raskaassa liikenteessä.
Tankkausasemaverkoston laajeneminen vastaa kasvaneeseen kysyntään
Kysyntä puhtaamman liikenteen ratkaisulle lisääntyy kovaa vauhtia myös henkilöautoilijoiden keskuudessa sekä esimerkiksi kuntien jakelu- ja kuljetusliikenteessä. Uudet kaasuautomallit eri ajoneuvoluokissa sekä laajentuva kaasutankkausasemaverkosto luovat hyvät edellytykset liikennekaasumarkkinan kasvulle.
Suomeen rekisteröityjen kaasuautojen määrä on parissa vuodessa kolminkertaistunut. Vuonna 2017 niitä oli rekisterissä alle 2 000 kappaletta, nyt jo yli 6 000.
Ministeriön ilmastotyöryhmän tavoitteeseen pääsemiseksi kaasuautojen määrän tulisi kasvaa teillämme entisestään. Virallisen tavoitteen mukaan Suomessa tulisi olla vuonna 2030 noin 130 000 kaasuautoa. Vuonna 2045 jopa 250 000.
Lähde: Gasum