Sekä Suomen valtiolla että monilla yrityksillä on kovat tavoitteet vähentää hiilijalanjälkeään. Liikenteen osalta päästöjä pitäisi leikata 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, verrattaessa lukuja vuoden 2005 tasoon. Tavoitteiseen pääsemiseen ei ole oikotietä, vaan se vaatii monia vaihtoehtoisien ratkaisujen hyödyntämistä.
Liikenteen paikallispäästöjen rajoittamisessa sähköauto on luonnollisesti tehokkain vaihtoehto. Se soveltuu etenkin säännöllisten matkojen suorittamiseen ja kaupunkiympäristöön. Ympäristön ja päästöjen vähentämisen kannalta mielenkiintoinen ja tehokas vaihtoehto on biokaasu. Kaasuautojen tarjonta on kasvanut viime vuosina merkittävästi ja muun muassa Suomen myydyimmästä autosta, Skoda Octaviasta, löytyy kaasuversio. Kotimaisella biokaasulla ajamalla polttoaineen elinkaaren aikana syntyvät kasvihuonepäästöt vähenevät 85 prosentilla verrattuna perinteisiin fossiilisiin vaihtoehtoihin, minkä lisäksi kaasukäyttöinen auto ei tupruttele lainkaan ilmoille haitallisia hiukkaspäästöjä. Myös kuluttajalle kaasu on mielenkiintoinen vaihtoehto puhtauden lisäksi taloudellisessa mielessä, sillä kaasu on edullisin liikennepolttoaine tällä hetkellä. Ekvivalentti litrahinta esimerkiksi biokaasulle on tällä hetkellä 0,929 euroa per litra.
Myös kaasuntuotanto tarjoaa vaihtoehdon yrityksille pienentää omia päästöjään. Gasum ja Ikea julkaisivat hiljattain Suomessa yhteistyön, missä Ikean tavaratalojen yhteydessä olevien ravintoloiden ruokahävikistä tehdään biokaasua.
– Ensisijaisesti haluamme vähentää ruokahävikkiä IKEA-ravintoloissa, mutta nyt vähäinenkin ruokajäte menee hyötykäyttöön, sanoo IKEA Suomen vastuullisuuspäällikkö Tiina Suvanto.
Yhteistyön myötä Ikean tavaratalojen yhteyteen avataan kaasuasemat. Ensimmäisenä asema avattiin Espooseen, mitä seuraavat Vantaa, Raisio, Tampere sekä Kuopio.
Kaasun käyttö kasvaa
Suomen teillä liikkuu tällä hetkellä vajaa 4 000 kaasukäyttöistä ajoneuvoa. Viime vuonna kaasuautojen määrä Suomessa lisääntyi reilulla 1 200 kappaleella, josta noin 800 kappaletta oli tuontiautoja. Myös uusien kaasuautojen myynti kasvaa jatkuvasti, mikä tarkoittaa luonnollisesti kaasun kysynnän kasvamista. Kasvavaan kysyntään vastataan rakentamalla aktiivisesti lisää kaasuasemia. Esimerkiksi Gasum ilmoitti viime vuonna rakentavansa lähivuosina 35 uutta asemaa, ja tähän mennessä näitä on perustettu kahdeksan kappaletta. Kokonaisuudessa Suomessa on tällä hetkellä 38, joista Gasum hallinnoi 26:ta.
Myös valtio on huomannut biokaasun potentiaalin liikennepäästöjen vähentämisessä.
– Biokaasun odotetaan olevan tärkeä osa tulevaisuuden liikenteen energiaratkaisuja. Valtio on edistänyt biokaasun liikennekäyttöä merkittävästi muun muassa energiakärkihanketuella. Kaasun tuotantoa lisäämällä ja tankkausasemaverkostoa laajentamalla voidaan kaasuautoilun edellytyksiä parantaa, toteaa Suomen maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen.
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää kaasuautoista:
Kaasua kuukausihinnalla – tankkaa rajattomasti 69 eurolla
Halpaa autoilua kaasulla – jopa puolta pienemmät polttoainekulut kuin bensiinillä
Koeajossa kansansuosikin piilovihreä vaihtoehto ympäristön ystäville
Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.