Uusi Skoda Superb on kiistatta yksi Geneven autonäyttelyn kirkkaimista tähdistä – ellei jopa kirkkain.
Superb näyttää entistä itsevarmemmalta. 4,86 metriä pitkän auton terävät muodot ovat pitkälti samat kuin Vision C -konseptissa – särmää ja kanttia riittää vaikka Audille jakaa. Auton valtti on tuttuun tapaan erittäin väljät jalkatilat takana, eikä 625-litrainen tavaratilakaan lopu ihan heti kesken.
Iso tiloja korostaaksen Skoda oli pakannut Genevessä pilke silmäkulmassa Superbin konttiin 5000 Toblerone-pötköä.
Skoda-uutuutta Teknaville kommentoi Genevessa Skodaa Suomeen maahantuovan Helkama-Auton markkinointi- ja tuotejohtaja Jussi Kostiainen.
Jussi Kostiainen, Superb on löytänyt Suomessa hyvän markkinaraon itselleen, ja uusi versio on selvästi ylevämmän oloinen kuin ennen. Ei kai tässä ole kohta vaarana se, että naapurit ovat kohta kateellisia?
– Muotoilisin, että Skodan brändi on tavallaan ”vaatimaton itsevarmuus”. Ei ole tarkoituksena tehdä naapuria kateelliseksi. Yksityiskohtia voi toki näyttää naapurille – josta saattaa sitten tulla kateelliseksi. Autossa on esimerkiksi molemmissa etuovissa on sateenvarjot – on siis Simply Clever -yksityiskohtia. Toinen on jääskraba on polttoainetankin kannen sisällä, Kostiainen vastaa ja jatkaa:
– Tämän auton myötä on Skodalla alkaa uusi aikakausi. Skoda kehittyy tuotteidensa kautta. Yksi steppi oli uusi Octavia ja nyt Superb on seuraava askel. Mennään eteenpäin design-linjassa. Uskoisin, että aika moni tulee pitämään tästä ulkonäöstä. Autossa on jykevyyttä ja vahvuutta.
Moottorit ovat kaikki nelisylinterisiä, jääkö kukaan kaipaamaan kuutoskoneita?
– Uskoisin, ettei välttämättä jää. Ne jotka kaipaavat tehoa, niin saavutettavissa on tarjolla 2-litrainen TSI-moottori, jossa on 280-heppainen moottori, ja autossa on aina neliveto ja DSG jatkeina. Kun kutoskoneen kaudesta on siirrytty neloskoneiseen, niin päästöarvot ovat pudonneet. Pudotus on yli 50 grammaa. Tämä auttaa siihen, että auto menee monien firmojen päästorajoihin.
Miten Superbin myynti jakaantuu yksityis- ja yritysmyynnin kesken?
– Aiemmin se on ollut aikalailla 50/50, eli yritysautojen osuus on todella suuri. Edellisen Superbin elinkaaren lopussa oltiin yritysautojen toptenissä, nyt saatetaan nousta topvitoseenkin.
Genevessä on esillä viistoperä ja farmari esitellään syksyllä. Miten näiden myynti tulee jakaantumaan Suomessa?
– Syyskuussa auto lanseerataan ja silloin tulee myös farmari. Perinteisesti Superbista 80 pinnaa on ollut farkkua. Nyt uskotaan siihen, että on niin hyvännäköinen, että voi keikauttaa suhteeksi 70/30. Mutta Suomi on Combi-maa, joten farkku myy joka tapauksessa enemmän.
Galleria