Geneven autonäyttelyn toisessa päässä nököttivät nätissä rivissä Volkswagen-konsernin merkit. Sopivasti hajuraon saattelema toisessa päässä olivat vierekkäin BMW ja Mercedes-Benz. Bemarin osastolla Teknavi kävi jututtamassa BMW Suomen toimitusjohtaja Mia Miettistä. BMW:n kirkkaimmat messutähdet olivat faceliftin kokenut 1-sarja sekä täysin uusi 2-sarjan Gran Tourer.
BMW 1-sarjaa päivitettiin perusteellisesti, ja moderni keula miellyttää. Mallisarjan mielenkiintoa lisäävät myös uudet 3-sylinteriset moottorit: bensaturbo on 109-heppainen, kun dieselissä hevosia on 116.
BMW shokeerasi viime vuonna 2-sarjan etuvetoisella Active Tourerilla. Kovimpien BMW-entusiastien vielä toipuessa yllätyksestä lisäsi saksalaismerkki löylyä 2-sarjan 7-paikkaisella Gran-versiolla. 21,4 sentin lisäpituus tuo taakse selvästi isomman tavaratilan, joka lienee isompi ostokriteeri kuin tavaratilan pohjan alta esiin taitettavat lisäistuimet.
Mia Miettinen, ensin etuvetoinen tila-auto ja nyt vielä isompi ja 7-paikkainen tila-auto, ovatko maailman kirjat sekaisin?
– Ei ole. Kyse on kaikkia suuria autonvalmistajia koskevasta trendistä. Jokaiseen luokkaan ja jokaisella kuluttajalle halutaan tarjota oikeanlainen tuote. Kaikki lähtee asiakkaasta. On tervettä autoteollisuudessa, ettei lähdetä tuote vaan asiakas edellä, Miettinen vastasi ja jatkoi:
– Meillä on ehkä ollut aukkoja mallistossa. Aiemmin mallisto on jo täydentynyt nelivedoille. Kilpailijoillakin on ollut nelivetoja jo pitkään, esimerkiksi Mersulla.
Miten myynti Suomessa jakautuu Active Tourerin ja Gran Tourerin välillä?
– Hyvä kysymys. Meidän jälleenmyyjät ja kauppiaat ovat olleet todella innoissaan Gran Tourerista. He näkevät paljon mahdollisuuksia lapsiperheissä. Active Tourer on myynyt paljon iäkkäämmillekin ihmiselle. Näen, että Gran Tourer tavoittaa esimerkiksi uusioperheet. Otetaan sun lapset ja mun lapset kun lähdetään hiihtämään. Aiemmin mallistossa on jo ollut 7-paikkainen X5, mutta se on voinut olla monille liian suuri.
Active- ja Gran Tourer -mallistosta löytyy myös nelivetoiset versiot, kuinka suuren osuuden ne tulevat ottamaan kokonaismyynnistä?
– Luulen, että osuudet kasvavat mallien elinkaarien myötä. Meillä on parhaillaan menossa BMW:n talviajokoulu, jossa on ollut ajossa neliveto Active Tourer – kaikki ovat olleet ihmeissään miten hyvä se on. Mutta massavolyymi myydään toki etuvetoisissa.
Ja lopuksi, mitä sanoisit asiakkaalle, joka harkitsee Gran Toureria tai uutta Volkswagen Tourania?
– Pyytäisin tervetulleeksi koeajamaan. Koeajo on meidän vahvuus. Yleensä silloin rakastuu autoon.
Galleria