Muun maailman tavoin myös suomalaiset ovat hamstranneet päivittäistavaroita ja ruokaa koronapandemian aikana. Suomessa kaupaksi menevät etenkin kauan säilyvät ruoka-aineet.
Keskon toimialajohtaja Ari Akseli kertoo MTV Uutisille, että myynti on kasvanut viime viikkojen aikana kaupoissa selkeästi. Lisäksi ostosten teko on siirtynyt vahvasti myös verkkokaupan puolelle.
– Asiakasmäärät kaupassa ovat vähentyneet, mutta keskiostos on kasvanut merkittävästi ja se on johtanut kokonaismyynnin kehittymiseen positiivisesti.
Akseli mainitsee, että joidenkin yksittäisten tuotteiden saatavuudessa on havaittu ollut ongelmia. Muun muassa riisin ja pastan saatavuudessa on törmätty haasteisiin, sekä tietenkin paljon hamstratun vessapaperin.
Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen, sillä vessa- ja talouspaperia kuulemma riittää.
– Suomella ja Ruotsilla on saman verran tuotantokapasiteettia. Ruotsissa on kuitenkin kaksi kertaa enemmän asukkaita eli hyvin pyyhkii Suomessa siinä mielessä.
Paikalliset ja kotimaiset tuotteet kiinnostavat
Kotimaisten tuotteiden kysyntä on Akselin mukaan selvässä nousussa. Vaikeina aikoina kuluttajat haluavat osoittaa tukensa kotimaiselle ja paikalliselle tuotannolle.
– Ihmiset haluavat suosia oman alueen yrittäjien tuotteita. Paikallisten tuotteiden merkitys on selvästi kasvanut.
Ostotottumusten muutos näkyy myynnissä. S-ryhmässä viikoilla 10–13 jauho- ja tärkkelystuotteiden, kuten vehnäjauhojen myynti liki tuplaantui vuoden takaiseen verrattuna. Pastojen, riisien ja nuudelien myynti kasvoi 72 prosenttia, ja lämpimästä myytyjen ateriaratkaisujen, kuten purkkikeittojen myynti kasvoi yli puolella.
Katso S-ryhmän eniten kasvaneet tuoteryhmät alla olevasta taulukosta.
Keskon eniten kasvaneet tuoteryhmät viime vuoden samaan ajankohtaan verrattuna jäljittelevät samaa kaavaa kilpailijan kanssa. Säilykkeet, kuivaruoka-ainekset ja viljatuotteet pitelevät kärkikolmikon paikkoja. Keskolla kymmenen eniten kasvaneimman tuoteryhmän joukkoon ovat nousseet myös pesu- ja puhdistusaineet.
Katso Keskon eniten kasvaneet tuoteryhmät alla olevasta taulukosta.
K-Citymarket Eastonin kauppias Mika Timonen kertoo, että kauppaa käydään tällä hetkellä enenevissä määrin verkkokaupan kautta.
Myös Timosen mielestä kotimaisten tuotteiden kysyntä on nousussa.
– Kasvavina tuoteryhminä näen myös hedelmät ja vihannekset, sekä juurikin kotimaiset tuotteet.